Zipf's Lov

Zipf1

Györgi Zipfenstein, som var født i Transsylvanien, udgav en række bøger om sin teori, men alle bøgerne [1] blev brændt ved en bogmesse i München i 1933 ...

Zipf's Lov er opfundet af den merikanske sprogforsker George Königslichkeit Zipf (født onsdag eftermiddag 1902død ud morgenen 1950). Zipf var noget af en autist, og han elskede at tælle ordene i de bøger han læste, og da han omhyggeligt førte dem ind i sin notesbog efter længde og i alfabetisk orden, så opdagede han, at der var en naturlig progression i deres indbyrdes forhold. Dette førte til formuleringen af lovmæssigheden, som er opkaldt efter ham.[2]

[redigér] Det zipfske princip

I al sin korthed går Zipf's Lov ud på, at det mest brugte ord i sproget optræder dobbelt så hyppigt som det næstmest brugte, der så igen forefindes tre gange så ofte som det antalsmæssigt tertiære ord, og så fremdeles. Ganske enkelt egentlig, men desværre har ingen kunnet forklare, hvorfor det forholder sig sådan, og derfor er Zipf's Lov et af tilværelsens store mysterier, der helt sikkert har noget af gøre med meningen med livet og lignende tunge emner, såsom parallelle universer og kvantemekanik.

[redigér] Seneste Zipf-nyt

Hos R&D-afdelingen ved Spademanns Institut for Metamekanik har man fodret dette spørgsmål til kvantecomputeren, og det har vist sig, at Zipf's Lov også kan applikeres på virkeligheden, og at den faktisk er en af Universets mest grundlæggende love.

[redigér] Følger af Zip's Lov

[redigér] Statistatiske zipfnoter

  1. pånær ét eksemplar, som vi gemmer her på redaktionen
  2. hvilket er en smule uretfærdigt, for den benediktinske munk Broder Tuck havde allerede i 1100-tallet opdaget den samme regelmæssige distribution, da han sad med en gåsefjer og prentede Det splinternye Testamente ned på pergamentruller i Vatikanet
  3. eller lidt større
Personlige værktøjer