X Factor

Omdirigeret fra X-Factor

X Factor er et tv-program, der handler om at vinde, ved at synge. Det bliver vist på DR1 i serier, 3 gange om året. Nogle af punkterne i programmets koncept er med fuldt overlæg stjalet fra minder meget måske lidt om dele af konceptet i Idol, Popstars, Vild med Dans, Scenen er din og alle andre TV-programmer, hvor nogen konkurrerer mod hinanden.

X-factor

Ikke Y- eller Z factor. X er det!

[redigér] Sådan foregår det

Først bliver der holdt nogle auditions. Der sidder dommerne og hører på folk der prøver på at synge. Dem, dommerne tror har en chance, sender de videre. Resten sender de grædende hjem til mange års fremtidlig latterliggørelse, da det hele allerede er blevet vist på landsdækkende tv. De overlevende bliver delt i 3 grupper, en til hver af de tre dommere. Så hører dommerne dem igen og skræmmer deltagerne hjem ved at fortælle dem sandheden om, hvordan de synger, indtil der kun er tre i hver gruppe, som de så får bildt seererne ind kan synge. Så begynder live-showsene om fredagen, hvor seererne kan stemme med deres mobiltelefoner, indtil der kun er en, vinderen, tilbage.

[redigér] Dommerne

Det er ikke kun dem, der bliver smidt ud, som græder. Det gør dommerne så sandelig også, ofte mere end deltagerne.

Dommerne kan også virke som adoptiv-forældre for de yngre deltagere. Så sover de hjemme hos dem om natten og gør det, de nu har lyst til (se nedenfor).

[redigér] Dommerne/grupperne er:

  • Thomas Blachman -
    sangere og grupper på revalidering
  • Lina Rafn -
    Kunstnere, som regner med at tjene deres penge på udseendet
  • REMA1000 -
    folk, som vidst nok har talent 8-12 år

[redigér] Stjernene

Ja, X-Factor har avlet en del stjerneskud set over hele verden:

Anyways, stjerner på stribe og vi kunne blive ved...

[redigér] Programmet for mennesker uden efternavne

Som deltager i X Faktor, er det bydende nødvendigt at være navngivet uden efternavn. Hvis man tilfældigvis skulle have et helt almindeligt efternavn så som "Hansen" eller "Jensen", vil det straks blive erstattet med "- fra X faktor" eller "- fra X faktor".

Det er en pudsig ting, der skal få os alle sammen til at føle at Børge Hansen fra Brønderslev vitterligt er en af vores egne venner, og at vi kender ham åh så godt.

I det mindste kunne der da være en eller anden variation, så det var "hende (indsæt) med de store patter fra X faktor". Det ville da give mening, og alle ville vide, hvem man talte om[1]

[redigér] Kulminationen

Det årligt tilbagevendende X Factor afsluttes ved at et antal teenagere tømmer deres mobiltelefonmobil-konto på overtakserede sms-tjenster. Dermed tror de, at de for første gang har sikret sig reel indflydelse, nu da der alligevel er 5 år til de får stemmeret i den virkelige verden.

Derefter stiller programmets værtinde op på scenen og siger:

30px-Cquote1 svg Og vinderen er...(30 sek. pause). Og vinderen er...(30 sek. pause). Og vinderen er...(30 sek. pause)... 30px-Cquote2 svg
Værtinden om noget hun har tænkt sig at afsløre om et par timer, efter at have gentaget "Og vinderen er..." et par hundrede gange

Til sidst afsløres vinderen, og der er indendørs fyrværkeri. Så kommer rulleteksterne, og inden de er slut, er vinderen allerede længe glemt og på vej til at udfylde en ansøgning om et job på McDonalds.

[redigér] Noter

  1. Dette forhold gælder dog ikke Børge Hansen fra Brønderslev. Bare for at være på det rene!
Personlige værktøjer
Andre sprog