FANDOM

Visdom er et helt og aldeles forældet ord, der nu om dage ganske er gået i glemmebogen.
gammelt dansk var ordet et udtryk for, at de juvenile individer i stammen lod sig føre bag lyset af de mere erfarne, men samtidig fysisk svagere ældre medlemmer af gruppen. De gamle gav udtryk for, at de var i besiddelse af visdom, hvilket - ifølge dem selv - var et yderst vigtigt parameter for stammens overlevelse og videre trivsel i den yngre stenalder, hvori de levede.
En onsdag formiddag blev det en af de yngre hanner i gruppen for meget.

- Hvis du har så meget visdom, så fortæl mig lottotallene for næste uge, sagde den unge han udfordrende til stammens ældste.

- Sådan virker visdom ikke, mit barn. Først skal vi meditere over noget god hjorteskank, braisseret med rød fluesvamp (latin: Amanita muscaria), og derefter skal I unge samle ved og grene og derpå fyre op for svedehytten og smide en spand østers derind. Når I har gjort det, så Aaaaaaarghhhh!

Den unge han havde smadret kranietalfahannen med sin knortekæp, og sammen med den aldrende - og formodentlig visdomfulde - mand, ophørte også det, vi i dag husker som de gode gamle dage.

Visse viise hvis & visredigér

Helt kan vi jo ikke undvære visdom, så den lever videre i det skjulte, gemt bag ord såsom 'hvis', 'vis' og 'vissevasse'. Disse ord er dog uden reel signifikans og bruges i dag kun som pyntsproget.