Vindmølle

"Vem kan snurre forütan vind"

~ Svensk folkesang om Vindmøller

Vindmøller er et oldgammelt fænomen, som regeringen og dvs. gakkede miljøtosser åbenbart stadig mener er brugbare.

[redigér] Oprindelse og historie

Vindmøller er tidligst kendt fra omkring år 500 før kristus, da ca. 2000 fastmonterede møller konstrueret af fortættet gas, skubbede Månen i kredsløb om Jorden.

Siden da er de ofte anvendt i forbindelse med kontrukstion af større bygningsværker. Bland andet blev en kæmpevindmølle produceret af A.P. Vindmøller (almindelig kendt under betegnelsen "Babelstårnet") rejst for at levere strøm til de Maglev tog, som egypterne brugte da de skulle bygge pyramiderne og kamelerne.

[redigér] Anvendelse

Det er et kendt faktum, at vindmøller grundlæggende forårsager Jordens rotation. På almindeligt dansk går teorien ud på, at fastmonterede vindmøller simpelthen bruger luften til at drive Jorden under sig i en bestemt retning. I virkeligheden står alt luft stille, og vind forekommer kun når vindmøllerne drejer rundt, og får Jorden til at bevæge sig. Helt på samme måde, som vandmøllerne får vandet i floderne til at strømme.

Grundlæggende opstiller man flere vindmøller for at modvirke den globale opvarmning, ved at øge forkomsten af vind og dermed luftkøle Jorden. Den enorme vækst i konstrueringen af nye vindmøller har dog fået flere forskere til at advare mod at Jorden kommer til at dreje for hurtigt rundt, hvilket vil medføre, at vi alle sammen vælter og blæser omkuld. Forskere eksperimenterer allerede nu med en udgave af sommerfugle-effekten, for at modvirke dette.

Som ekstra information kan omtales den nye sportsgren, som de fleste vindmølleproducenter deltager i: Vindmøllevingekast. Nogle konkurrencer afvikles under stor mediebevågenhed, og man regner med betydelige medieindtægter til sporten i forbindelse med OL i 2009 i Zimbabwe.

Personlige værktøjer