Vand

"Mine bøger er som vand; dem af de store genier er som vin. Alle drikker (heldigvis) vand."

~ Mark Twain om Mississippi-floden

WaterBottle.jpg

Vand forekommer ofte på flaske i kiosker og supermarkeder.

Vand (svensk: vatten, latin: aqua, norsk: vann, russisk: vodka, sanskrit: Vader) er en af de mest almindelige ressourcerJorden. Vand forekommer oftest i vandhaner og på flasker i kiosker og supermarkeder. Desuden påstår sømænd, at det findes i rigelige mængder rundt om og under skibene.[1]

[redigér] Kemisk sammensætning

Vands kemiske formel er H2O.[2] Vand er et af de mest brandfarlige grundstoffer, vi har i hele universet.[3]
Et vandmolekyle består nemlig af to brint-atomer og et ilt-atom. Dette betyder, at vand brænder rigtig godt pga. brinten[4] som brænder[5] og ilten[6] som nærer ilden. Desuden kan man sagtens trække vejret i vand[7] pga. iltindholdet. Det er også derfor at fiskene kan trække vejret i vandet! Vand optræder også i naturfænomenet regnvejr.

En af de mere avancerede sammensætninger af vand, må nok være saftevand. Denne high-tech, nanobaserede vandtype er sammensat af vand og saft. Udvikling af vand har virkelig slået igennem de seneste år, hvor vi ikke bare har lavet saftevand, men også appelsinvand og sodavand. Det nyeste nye må nok være sæbevand, som vi, med hjælp fra Bamses Venner, har formået at få til at antage form af cirkelformede sfærer[8] og svæve rundt i luften, som små, dødbringende dråbebomber.

Vand har gennem tiderne været benyttet til rigtig mange ernæringsmæssige forsøg, og en del af disse kan sagtens reproduceres derhjemme. For eksempel kan du blande lidt vand i din whisky, og drikker du en del af det,[9] vil du have hovedpine næste dag. Forsøget kan gentages med andre egnede spirituosa, og det kan herved bevises, at vand giver ondt i hovedet.

[redigér] Brug

Vand bruges til rigtig mange ting, som for eksempel til fremstilling af is, vandbakkelser,[10] vandhaner, i vandland og vandpistoler.

Vand bruges også som barbeque-sauce, når man griller, da saltet har en anden smag i saltvand.

Du frarådes stærkt at drikke vand. Fisk boller i det![11]

Desuden skal man aldrig svømme ud lige efter at have drukket vand. Kroppen er nemlig 73,14 procent vand. Hvis man drikker tilstrækkeligt med vand, vil procenten stige til 80 eller derover, og når den vanddrukne personnedsænkes i vandet, accepterer kroppen de indtrængende molekyler fra det omgivende vand, og personen opløses og bliver en integral del af vandet selv. Den eneste måde - og det er kun teoretisk - at få sin krop tilbage, er at overtage kroppen fra en ikke-80 procent opløst svømmer mens denne person stadig er i vandet. Mange dumme mennesker, såsom svenskere og akademikere, tror dog, at når mennesker forsvinder sporløst i vand, så skyldes det drukning.

[redigér] Sange

Der findes forunderligt mange sange, som handler om vand, hvoriblandt kan nævnes:

[redigér] Vandede fodnoter

  1. Se også overfladespænding
  2. fransk: H2Eau
  3. Ja, helt vildt! Se den kemiske sammensætning
  4. Hydrogen
  5. Se bare hvordan det gik zeppelineren Hindenburg
  6. Oxygen
  7. Se selv filmen Waterworld
  8. Det kan også tage form af heliocentriske terninger
  9. Vandet altså
  10. Noget med vand og dej på bakker. Klamt!
  11. Tak W.C. Fields. Det var klogt sagt!
  12. Water-loo
Personlige værktøjer