Tycho Brahe

Tycho Brahe

Tycho - her stadig med næse - var én af de få som havde næsehårsskæg - til stor misundelse for andre mænd

Tychomodel

Universet ifølge Tycho

"Solen er længere borte end man umiddelbart skulle tro"

~ Tycho Brahe om sin vigtigste opdagelse

"Månen består af flere slags ost"

~ Tycho Brahe om sin næstvigtigste opdagelse

Tyge "Tycho" Ottesen Brahe var en dansk astronom, der betragtes som grundlæggeren af den moderne observerende astronomi.

Brahe var for folk med proteser hvad Isaac Newton var for bevægelseshæmmede.

I 1560 var Tycho Brahe vidne til en solformørkelse - et fænomen som skabte interesse for astronomi. Tycho Brahes mest betydningsfulde indsats var, at han indså, at fremskridt i astronomien forudsatte systematiske observationer nat efter nat. Til dette arbejde havde han sin langsynede søster, Sophie Brahe, som led af søvnløshed og derfor lige så godt kunne foretage sig noget fornuftigt mens Tycho sov. Søsterens observationer blev ikke mindre af at kikkerten først blev opfundet senere.

[redigér] Bidrag til videnskaben

[redigér] Tycho Brahe-dage

Tycho Brahe var også astrolog. Han have regnet sig frem til, at der var fire særdeles heldige dage, nemlig 26. januar, 9. februar, 10. februar og 15. juni. Resten af året var Tycho Brahe-dage, som var dage, hvor det var bedst man blev hjemme og sov.

[redigér] Da Tycho stak næsen for langt frem

Det kedelige livHven i Öresund gjorde Tycho Brahe distræt og fraværende. Godt nok var han i sit es, når han befandt sig i det store univers, men hans forskning drev ham rundt på alle Europas universiteter, som en bums - en mærkelig blanding af gæsteforelæsninger og druk, som fandt sit højdepunkt i Rostock i 1566, hvor han fik hugget noget af næsen af af den senere danske rigsråd Manderup Parsberg i en duelskalpeller, liggende oven på hinanden.
Efter et smut rundt om bandagisten i Helsingør, gik han rundt med en kunstig næse af guld, sølv, gips, messing og svinehud.

[redigér] Tycho Brahes sidste dage

Efter Frederik 2.s død rejste Tycho Brahe fra Danmark på grund af problemer med den danske stat, som bestod i, at de ikke længere ville lade ham leve som en baron (Nej, egentlig var det enklere: de ville bare ikke lade ham leve - red.).

I 1601 døde Tycho Brahe under en middag. Måske af kviksølvsforgiftning, måske af blyforgiftning, måske af sprængt and eller blære. Vi ved det ikke.

Personlige værktøjer
Andre sprog