Terrorisme

Romanitedomum

Helt tilbage i apostlen Brians tid fandtes der terrorisme,[1], men romerne løste problemet med dårlig grammatik og elendig graffiti på deres helt egen måde

Terrorisme er funderet i en inhærent ubalance[2] imellem demografiske eller sociale grupperinger, men kan også optræde som individuel manifestation. Helt basalt er terrorismen en form for misundelse, og derfor forsøger terroristen[3] at genoprette den universelle balance ved at bombe, skyde eller på anden måde ødelægge den lykke, som det priviligerede segment har opnået. Desuden kan terrorisme også opstå ud fra xenofobiske forestillinger om, at "andre" eller "fremmede" eller Det Militært-industrielle Kompleks bærer skylden for ens ulykke, hvorfor denne skal hævnes. Terrorisme er desuden en meget direkte kommunikationsform, hvor budskabet[4] varierer meget lidt fra gang til gang. Terrorisme begås af terrorister eller frihedskæmperere. Sidstnævnte gruppe kan være svær at rubricere, og de tager derfor tit et rask spil Cluedo om det i retten, før de afgør endeligt.

[redigér] Definition

Dette er PET's definition:

30px-Cquote1 svg
...Gammeltestamentelig selvransagelse, der fører til selvhad. Den naturlige følge heraf er at projicere sin frustration over andre i betydningen: "Jeg har det ad helvede til; det skal de andre sgu da osse ha' (ellers må jeg sørge for at de får det)...
30px-Cquote2 svg
PET om terrorisme

Der skelnes almindeligvis mellem enkeltindividets terrorisme mod egen eksistens, i daglig tale kaldet selvmord, og den mere folkelige form, hvor terrorismen bliver til en gruppeøvelse. Det er dog stadig på den enkeltes egen foranledning, til stor opstandelse, forvirring og moro for resten af gruppen ved fx busstoppestedet.

[redigér] Muhammedansk terrorisme

Senere tider har udvidet begrebet radikalt, og især indenfor islam har en helt ny tolkning set dagens lys. Eksemplet med at lade husdyr æde sprængstoffer, for derefter at affyre en improviseret nytårsaften inde midt i Baghdads basar fandt sted helt præcis for første gang 17. juni 2003.

[redigér] Terroristiske fodnoter

  1. Graffiti er en såkaldt "precursor" eller forløber for terrorisme
  2. fx en uretfærdig fordeling af penge
  3. eller terroristerne
  4. Bomber, bombetrusler og graffiti er meget populære
Personlige værktøjer