Sværd

Aragorn
Den eneste som kan få sit sværd til at tale dansk, er Aragorn fra Ringenes Herre.

Et sværd er et redskab som blev brugt i krigstiden af krigere og bønder. Det er oftest et håndvåben lavet af et langt skarpt stykke metal eller papmaché, kaldet en klinge. Nogle sværd, også kaldet "købsværd", er ikke af helt samme oprindelse, men er i stedet groet naturligt på et menneske. I dette tilfælde er der kun tale om hankønnet, da hunkøn af naturlige årsager ikke kan gro hverken sværd eller spyd. Desværre!

[redigér] Historie

Sværdet er oprindeligt fra middelalderen og også kendt som en daggert. De ældste sværd udvikledes af stadig længere daggerter i bronzealderen (ca. 3000 e.Kr.).

Sværdet blev engang også kaldt for en sabel. I 1800-tallet indførte man i Europa krumme sabler som var mere velegnet til brug for kavaleriet. Under Napoleonskrigene blev alle franske infanterister udstyret med en kort behåret sabel. Det er dog siden hen blevet bevist, at franskmænd er udstyret med en krumsabel.

Det mest kendte, brugte og veludruste sværd sidder på Zorro, og han kalder det "La Espada del Zorro".

[redigér] Svære navne

  • Ninjasværd
  • Gram
  • Sværdet i stenen
  • Sabel
  • Flæskesværd
  • Katana
  • Kongernes sværd fuck høns
  • Piratsværd
  • Shinai
  • Wakizashi
  • Tanto
  • Vuvuzela
  • Bokken
  • Sværdet fra Pernik
  • Sværet Stik
  • Bagsværd
Personlige værktøjer