Stereotest

ThumbsUp.gif
ThumbsUp.gif
"Definitely, it's from left"
~ James Bond om Stereotest

"Right"

~ Said Fred

Et af Danmarks Radios mest populære programmer i 70'erne var helt klart "Stereotest", en populær quiz hvor man skulle gætte i hvilken højttaler lyden kom fra.
Quizzen var selvfølgelig styret af Jørn Hjorting og alt efter man fik en "Frk. Klokken" med stor eller lille ende, var svaret altid at lyden kom fra venstre højttaler.

Stereotest.jpg

Her gætter Gyda Larsen mange år efter "Sterotest" rigtigt på spørgsmålet.

[redigér] Lyd fra højre side

Dette blev stifteren af Aktive Radio- og Fjernsynsanvendere, Erhard Jakobsen temmelig vred over og den utilfredshed blev sendt videre til det daværende Radioraad, som nok vidste hvad folk havde godt af at høre, med det resultat at pludselig en dag kom lyden fra højre side i stedet, og samtlige medvirkende gættede forkert og vandt ikke en singleplade med Ulla Pia.
Dette medførte den største telefonsstorm i Danmarks Radios historie, eftersom 90% af dem som lyttede til "Stereotest" ikke havde stereoradio endnu. Næste onsdag var alt på plads igen - lyden kom fra venstre side.[1]

[redigér] Fase/modfase

DeathStereo.jpg

Her var Stereotest-modstandernes logo

Da man i 6 år havde haft den populære quiz måtte også lytterne sande at det var for nemt at score en Ulla Pia-single. Den kloge radiotekniker Poul Bremer fandt så ud af man kunne skifte ledninger i den ene kanal så lyden kom ud af højttalerne i modfase, så nu var det dét man skulle gætte. Man kunne nu som følge at det nye påfund i stedet vinde en hel LP med Ulla Pia hvis man sagde "modfase".

[redigér] Reaktionerne fra de intellektuelle

De intellektuelle, som jo altid havde ret, brugte ord som "fordummende" og "proletariserende" på "Stereotest" og den kendte venstrefløjs-poet Povl Kjøller udsendte en grammofonplade, som hed "Kaj & Andrea", hvor Andrea sang i venstre side og Kaj i højre side. Beatles var også på banen med musikken i venstre kanal og sangen i højre[2].Efter denne kulturmanifestation besluttede DR at tage "Stereotest" af programmet og startede programmet "De ringer, vi snakker" hvor "Frk. Klokken" også var med.

[redigér] Fakta

  • Ideen om at lancere en Dolby-test har aldrig fundet gehør.
  • Quadrofoni blev forsøgt i en kort periode i 1970'erne, men blev en kæmpe fiasko, da forbrugerne ikke ville acceptere ikke at have 50% chance for at gætte rigtigt.

[redigér] Se også

[redigér] Noter

  1. Man havde tidligere forsøgt sig med mono-testen, men lytterne forstod ikke quizzen, vidste ikke hvad en højttaler var og svarede konstant forkert i stil med: "Det kommer ovre fra radioen", "mellembølge" eller "kan du høre mig nu?"
  2. En defekt højre højttaler var skyld i opfindelsen af Karaoke

Personlige værktøjer