FANDOM

Luksusfælden

"Årh, hvaaad - jeg kommer i fjernsynet!"

~ Amalie fra Paradise om Luksusfælden

"...Den hjernedøde sæk."

~ Demokrit om Amalie fra Paradise

"...Tåbelige ko."

~ Oscar Wilde om Amalie fra Paradise

"...Mod SAA Åndelig Elendigheid, kæmper selv Jeg Foregæves!"

~ H.C. Andersen om Amalie fra Paradise

Luksusgris

Én løsning at undgå Luksusfælden på, er at fodre grisen...

Lad det være sagt straks: Hvis du blot én gang i dit liv har formået at bevæge dig ind i en bank og stadig smile da du gik ud, er denne guide ikke for dig. Denne guide er tiltænkt gruppen af åndeligt mindrebemidlede, økonomisk selvudslettende og aldeles ikke velfungerende sinker, der overhovedet ikke kan finde ud af dem selv, deres dagligdag og deres privatøkonomi.[1]

At undgå Luksusfældenredigér

Nu vil jeg fortælle dig en hemmelighed: at undgå at komme i Luksusfælden er ligesom at læse - det er noget man bare gør uden at behøve at gå i skole først, men skulle man undtagelsesvis have glemt dette urinstinkt, kan man lære det på VUC. Nedenfor følger det pensum[3] som en gennemsnitlig VUC-elev skal bruge 8 semestre, 21 eksamensforsøg og 3 sagsbehandlere for at kunne lære:

Bolig
Hvis man har en årsløn på 180.000 kr[4] før skat, er det ikke en god idé at købe eget hus el. lejlighed i Københavns-området.
Transport
Bor man alle andre steder end i Udkantsdanmark, behøver man ikke en bil. Og slet ikke to.
Café-liv
Man imponerer ingen ved at gå på café 5 gange om ugen.
Beklædning
Et par sko kan sagtens bruges mere end én gang[5], og man kan godt klare sig med mindre end 49 par.
Kæledyr
Dyrlæger er ikke gratis, så medmindre du er opdrætter er det komplet åndssvagt at have mere end én af de virkeligt sygelige racehunde.[6] Et gadekryds mellem en Labrador og en Golden Retriever er billigere, bedre og bliver sjældent syg.
Børn
Tabere har børn, og gerne mange. Hvis du ikke er en taber, så bevis det![7]
Gæld
Det her kommer sandsynligvis som et chok for dig[8], men gæld skal betales tilbage. Med renter. Så lad for fanden være med at tage et sms-lån med helt op til 1000% i rente! Gå i banken eller spar op.
Leasy
Hvis du så meget som overvejer at gå til Leasy for nyt skrammel, fortjener du at komme i Luksusfælden. Priseksempel a la Leasy: 1 stk fjernsyn til 5000 kr = 12.852 kr fordelt over 78 måneder. Spar op istedet.

Lidt om at købe indredigér

Typiske indkøb Folk der helt sikkert hører hjemme i Luksusfælden, evt. på et krisecenter, og som er dumme i hovedet. Folk der som minimum har hørt om begreber som budget og planlægning, og som véd hvordan man sparer op.
Toiletpapir Kun hvis der står "Lambi" på pakken, og den ikke er på tilbud. Ja, for ellers kan man jo ikke tømme ryggen.
Madvarer Kun for at have noget at smide ud, 9 dage før sidste salgsdag. Fast Food er bedre. Ja, for ellers kan man jo ikke servere et nogenlunde ordentligt måltid for sine 2-3 børn[9].
Tøj Jada. Og hele tiden - og helst for lånte penge. 2-årige tager sig bedst ud i Louis Vuitton. Ja, for vinterjakker skal mine unger have. Alternativt må jeg undvære nyt.
Fjernsyn Nyt B&O hvert år - bare for at supplere mine Leasy-ting. Ja, hvis vi mangler kan vi vel spare op til en energivenlig fladskærm.
Telefon Ja, HVER gang der kommer en ny model fra Apple, der er 35% dyrere end bedre produkter fra konkurrenterne. Ja, og gerne Apple... Men kun hvis vi har råd - ellers køber vi en brugt, og siger at den er ny.
Tablet Ja, HVER gang der kommer en ny model fra Apple, der er 35% dyrere end bedre produkter fra konkurrenterne. Ja, og gerne Apple... Men kun hvis vi har råd - ellers køber vi en brugt, og siger at den er ny.
Rejser Ja, en charterferie til Costa del Sol - og helst på afbetaling. Ja, en charterferie til Costa del Sol - men kun hvis vi får råd.
Møbler Ja, hver tredje måned. Hvidt Ikea-halløj, som vi kalder designermøbler Og vupti: Nu er mit kakkelbord i teaktræ fra 1976 blevet moderne igen.
PS3-spil Ja, 27 nye hver måned. Helst til 499,95 pr stk. Hvis ikke båndstationen til vores Commodore 64 var brudt sammen, så havde det været rart med et slaw 1942.
Tilfældigt skrammel fra Netto Ja, alt hvad de har. Tager også lige en liter juice til 27,95. Næh, en liter mælk til 4,95? Så tager vi to til vores havregryn.
DVD-film Ja, alle dem der findes i tilbudskassen. Twilight kan man aldrig få for mange af! Der bliver ikke købt nogen dvd-maskine her, før vi er færdige med at afdrage vores 24" Philips farve-tv fra 1982[10].
Kobber-belagt espresso-maskine Ja. Bare hvis nogen i familien en dag begynder at drikke espresso eller tager en it-uddannelse, så de kan finde ud af at betjene den. Stempelkaffe er nu det bedste.
Mærkevareunderbukser Wow! Kun 800 kr. for to par underbukser syet af en 12-årig indisk pige til en ugeløn på femten kroner! Så gælder det bare om at trække cowboybukserne så langt ned, at alle kan se dem! 49 kroner for to par underhyllere i Netto? Så skal det fanme også være 100% bomuld!
Pladespiller Når alle de andre hipstere har en, så skal vi også. En dag må vi også huske at købe en plade... Vores dejlige Garrard-pladespiller har aldrig været gemt væk. Skal vi ikke lige smække "Dansktop-favoritter 1972" på tallerkenen. Eller er du mere til James Last?

Sidste nødløsningredigér

Hvis du som håbløst tilfælde, faktisk har læst hele vejen hertil, har taget ved lære af guiden og stadig ikke formår at holde dig udenfor Luksusfældens grotesk ydmygende kløer, er der faktisk én eneste mulighed tilbage for dig. Dit sidste håb.

  • Du kunne jo lade være med at søge ind i Luksusfælden...

Se ogsåredigér

Noterredigér

  1. F.eks. De Unge Mødre
  2. Indrømmet: ham her var dog heldig.
  3. Det fulde pensum
  4. Inkl. "lån" fra sin 72-årige mor på 900 kr om måneden
  5. Ja, også sko fra Deichmann
  6. Dvs. hold dig fra Mops, Fransk Bulldog, Engelsk Bulldog og Chihuahua!
  7. Et barn anslås at koste 55.000 kr om året - kondomer koster 50-60 kr for 10. Regn selv på det...
  8. Og navnlig hvis du har brug for denne guide
  9. Med samme to forældre
  10. Der brændte af i 1989