Slovenien

Republika Slovenija
Sloflag Slovaaben
(Flag) (Våbenskjold)
Motto: Ja, vi elsker dette landet! (efter at Norge gik amok i landet)
Nationalmelodi: "Zenil bliluskaja polet"
Slolandkort
Hovedstad Gorenje
 Tidligere hovedstad Ljubljana
Største by Maribo
Officielle sprog slovanesisk
Regeringsform

Chef de cuisine
Somellieur
Markedsbestemt konservativt
socialdemokrati
Claus Meyer
Per Pallesen
Uafhængighed fra Tito
Første Grandprixbidrag
25. juni 1991
25. juni 1991
Nationalhelt(e) Den slovenske mafia
Valuta Tørret afføring
Religion Muslimsk
 Befolkning  18 civile, 8 heste og 2.011.070 kriminelle
 Areal  Lille
 Befolkningstæthed  Strengt fortroligt
 Etniske grupper  Tyskere, Serbere, Litauere og en del hackere
 Største Eksportvarer  Våben, sex og smileyer
 Største Importvarer  Blod
 Nationaldyr Flemming Toft
 Nationalsport  Håndbold og mord
 Åbningstider  Døgnåbent - bare brug bagdøren!
 Internetadresse  er gået til kaffepause
 Telefonnummer  abonnenten findes ikke

Slovenien er en del af det tidligere Jugoslavien, et land der i sin tid opdelte sig i et utal af småstater for at have bedre chancer for at vinde Eurovisionens Melodigrandprix.

Slovenien er nu (2014) 23 år gammelt, og har lige fået kørekort, så pas på derude på landevejene!

[redigér] Infrastruktur

Slovenien er, modsat Danmark, et meget rigt land. Flere steder har man således elektrificeret jernbanen, og der er også trykt et utal af buskøreplaner, så befolkningen med ro i sindet kan stå og vente på at landet får råd til at købe busser. Ellers kører befolkningen som regel rundt på køretøjer trukket af køer eller meget store hunde, og mange drømmer om den dag de har råd til en hest - hvilket jo også er tilfældet herhjemme - især blandt de 50% af befolkningen, der har svært ved at stå op og forrette deres nødtørft!

[redigér] Klima

Slovenien er som bekendt et ørkenlandskab. Om vinteren er der 50 grader i skyggen, medens temperaturen om sommeren kan snige sig op på over det dobbelte! - Dette resulterer i at mange slovenere enten holder sig indendøre eller drager på ferie! -Madlavning om sommeren foregår ved at man holder dét man nu skal have tilberedt - som regel omstrejfende gadekat - ud af vinduet i x antal minutter til kræet er gennemstegt - gerne på en skovl eller lignende redskab, så man ikke brænder fingrene.

[redigér] Sprog

Det slovenske sprog udmærker sig frem for alle andre sprog ved at have en bestemt bøjning for ting, der er to af. Således hedder fisk i ental Riba, i total Ribi og i flertal (hvis der er tre eller flere af dem) Ribe. Ribes grundlæggelse og placering lidt sydøst for Esbjerg menes således at skyldes at en slovensk fiskehandler (der havde tre eller flere fisk tilbage) valgte at smide dem her, da de var ved at være fordærvede, og hele egnen alligevel lugtede af fisk. Herefter skulle en svensk fiskeopkøber have fundet de tre eller flere[1] fisk og bragt dem med hjem til Sverige, hvorved Surströmningen blev opfundet, og Ribe efterfølgende blev den førende handelsplads for rådne fisk.

[redigér] Humor

Den slovenske humor minder meget om den man finder på Spademanns Leksikon og dets omkringliggende lande. Således er størstedelen af denne artikel blevet til gennem samtale med fire slovenere over ca. lige så mange øl en mandag aften i december i Vestjylland... ...hvor de var taget til, da det var for varmt derhjemme! (se under klima).

[redigér] Note

  1. Her er kilderne desværre lidt usikre[Kilde mangler]
Personlige værktøjer
Andre sprog