Skt. Georg

Dragons moreau saint george

Skt. Jørgen/Georg

Skt. Georg (275-303) A.K.A. Skt. Jørgen

Romersk soldat og festarrangør.

Født i det moderne Tyrkiet i en blandet familie, og gjort faderløs i en meget ung alder. Georg blev opdraget og bekostet uddannelse af sin kristne mor, der dog ikke havde øje for sønnens allerstørste talent, hans imponerende sociale evner. Dette, sammen med hans sunde forkærlighed for flaskens og bordets glæder, og en medfødt evne til at slås, medførte at han gjorde kometkarriere i den romerske hær.

Omkring 295 lykkedes det Georg at få kejserens hustru med på den kristne partyvogn, hvilket gjorde den indebrændte kejser, Diocletian endu mere muggen. For han var ikke blevet inviteret. Så i vanlig romersk bøllestil besluttede han at de eneste tilladte fester var dem han selv og hans kammersjukker stod for. Og for at sikre sig at hans lov blev overholdt, iværksatte han en forfølgelse af alle kristne, der i særdeleshed var rettet mod festarrangører som Georg.

Georg gik under jorden en tid, men blev til sidst fanget og henrettet. Hans sidste ord blev senere brugt af George Lucas i hans Star Wars-trilogi, og skulle vise sig at være uhyggeligt profetiske for det romerske imperium: "Hvis du dræber mig nu, vil jeg blive mere magtfuld end du nogensinde vil kunne forestille dig"

Og Georgs handlinger, i særdeleshed omkring fester indenfor kristendommen, skulle vise sig at have en varig effekt på den kristne organisation. Idag varetager en speciel orden af mennesker, fortrinsvis unge, stort set alt hvad der handler om fester indenfor kristendommen. Disse er meget passende kendt som Skt. Georg's Gilder, en organisation der dog i de seneste år er faldet lidt af på den.

Englænderne er heelt vilde med Skt. Georg, hvilket er besynderligt når man tænker på at englændere normalt har en mere tør humor end en sandstrand under en tørke. Men de synes jo på den anden side også at Haggish smager godt.

Personlige værktøjer