Skik

"Uskik følge eller uland fly"

~ Ulla Tørnæs

Skik minder meget om uskik, der er bare det modsatte - næsten.

Bliver ofte brugt sammen med brug.[1]

Hvis du gør noget tit, og du kan få andre til at gøre det samme i en længere periode, helst flere generationer[2], så er der en mulighed for at få det til at blive en skik. Hvis du gør noget skidt bare to gange, så er det en uskik.

En skik kan også være en dårlig skik, uden at være en uskik, hvis den har været en god skik, men der så er nogen, der bestemmer noget andet. Det har for eksempel været en god skik at vente med at ryge til efter kaffen.

Hvis du bliver anholdt, fordi du har kastet med brosten ude foran et Seven-Eleven kulturcenter, får du en beskikket advokat. Det er fordi man synes, det er en god skik at få en advokat, selvom han ikke er til nogen nytte. Man kan også få en midlertidig beskikket advokat, indtil den beskikkede advokat måske dukker op.

[redigér] Ordets oprindelse

Skik er egentlig en sammentrækning af ski-kig og stammer fra Norge. Nordmændene har altid været kendte som gode skikiggere, og har altid haft de bedste smørere. Da man fandt ud af, at det var godt at kigge skiene efter regelmæssigt, sagde man at "det var en go ski-kig", som så blev til skig og på dansk skik.

Er man god til skikke, bliver man kaldt skikkelig.

[redigér] Forskellige skikke

[redigér] Berømte skikke

[redigér] Gode skikke

[redigér] Uskikke

[redigér] Så bunder vi

  1. I skik og brug
  2. Det er her ordet skikkelig stammer fra
Personlige værktøjer