Selvironi

"Jeg ejer ikke selvironi. Derfor er dette heller ikke morsomt!"

~ Mig om hvorfor jeg overhovedet skulle lade være med at banke dig for at parodiere moi

Migfobi

Et forsøg på selvironi

Selvironi er en vanskelig størrelse, der unddrager sig analyse via de gængse metoder såsom filosofi, sprogvidenskab, poesi, hjerneforskning, biologi, videnskab, amputationer, sociologi, kemi, kognitiv dissonans, seksualundervisning, psykologi, astrologi, grammatik, atomfysik, semantik, retorik og ikke mindst kontrapunktisk humor. Vi kan derfor begynde med at slutte, og efter at vi har sluttet, anvender vi det gode gamle redskab Logik til at finde hemmeligheden bag selvironi.

[redigér] Hemmeligheden bag selvironi - logisk set

  1. Selvironi er en offentlig fremsat og tilstræbt humoristisk over- eller underdrivelse af ens egen adfærd[1]
  2. Enhver god cineast[2] ved, at selvironi og whisky kan bringe dig langt[3]
  3. At selvironi er et kulturelt vilkår ser vi, når ensembler såsom Sussi og Leo, Claus Hjort Frederiksen og Mogens Camre og Casper Christensen og aviser som fx Rokokoposten får succes med deres selvironiske overspillen deres roller til det max.[4]
  4. Ironi er at sige omtrent det modsatte af det, man virkelig mener. Når den[5] skal vendes mod dig selv, skal den også tage højde for, hvordan dine omgivelser ser på dig.[6]

[redigér] Selvironiske fodnoter

  1. Hvad var det lige du lavede med kusine Betty ude i drivhuset, din lede buk. Nu skal du få af Fars knortekæp!
  2. Fransk ord for film-nørd
  3. Sandsynligvis langt ned i møget
  4. Er dette en selvironisk finte? Jeg tror det
  5. Selvironien, Dumbkopf!
  6. Hvis vi forudsætter, at du er en klam lille stodder med for lidt selvtillid, så er vi nok startet et godt sted. Tror du ikke, min ven?
Personlige værktøjer