Rutherford B. Hayes

Seal USA.png
Rudderfort.jpg

Rudderfort B. Hayes. Fire gange blev hesten skudt væk under ham. Til sidst måtte generalen ride på en høne.

Rudderfort Birchard Hayes (4. oktober 182217. januar 1893) var - naturligvis - sagfører, general og sidenhen USA's 19. præsident. Det første er det sædvanlige, men præsidentvalget, det er s'gu en sjov historie, som vi kommer til længere nede.

På grund af en klausul i præsidentens testamente er det i dag forbudt at nævne, at han havde fuldskæg og gik i lyserødt lingeri indenunder. Det må dog gerne nævnes, at han havde et tæt forhold til sin onkel, så det vil vi springe let henover. Det er heller ikke muligt at nævne, at han var farveløs og uden temperament og kun vaskede skægget hveranden måned. En medløber, en spytslikker, en nikkedukke og en fusentast. Kort sagt: Den fødte politiker.

30px-Cquote1 svg.png Det er den perfekte præsidentkandidat! Han har aldrig fornærmet nogen, den nullitet! 30px-Cquote2 svg.png
Henry C. Adams

[redigér] Tidlige liv

Som alle flere andre præsidenter blev Rudderfort født i Ohio. Hans far hed Rutherford og hans mor hed Sophia. Han havde under hele sin opvækst et tæt forhold til sin fætter, Sardis Birchard. Moderen klagede tit over, at fætrene ikke smed hendes brugte undertøj i vasketøjskurven, når de var færdige med det.

I 1845 - i en alder af 13 år, hvis min Microsoft lommeregner er pålidelig - tog Hayes juridisk eksamen fra Harvard. I 1847 leverede han den tilbage med en undskyldning. Han begyndte at virke som advokat i Lower Sandusky og senere i Cincinnati, da jorden begyndte at brænde under ham af grunde, som vi ikke skal komme nærmere ind på her[1].

Den 30. december 1852 giftede han sig med Lucy Webb, så de kunne tillade sig at få noget på den dumme nytårsaften. Og noget på den dumme fik de: 8 snottede unger, der måtte tage sko og strømper af for at tælle til 19.

[redigér] Militærtjeneste

I den tro, at han meldte sig ind i en bogklub med kontante fordele, kom stakkels Hayes i 1862 til at indforskrive sig til hæren. I protest forlod seks sydstater De Forenede Stater og dannede deres egen bogklub: SHBLASNDIPB[2] under overbibliotekaren Jefferson Davis' kyndige ledelse. Den amerikanske bogklubskrig var en realitet.

Der er ingen grund til at gå i detaljer med denne ubetydelighed i amerikansk historie. Det korte af det lange er, at brigadegeneral Hayes blev såret tre gange og fire gange fik skudt hesten væk under sig[3], fordi fjenden ikke rigtig kunne se forskel på manden og hesten.

30px-Cquote1 svg.png Det er en meget ubehagelig oplevelse, når man kravler op på en hest, der ikke er der. 30px-Cquote2 svg.png
Rudderfort i sine memoirer

En af hans krigskammerater på lazarettet var i øvrigt den senere præsident William McKinley. De delte ofte sygeseng og lavede dragshows i officerskantinen. Mens han således havde travlt med at skrive nyt stof til sine cabaret'er, stillede han alligevel op til kongressen, hvortil han blev valgt i 1864 uden at gøre andet end at se lækker ud med fuldskæg og skyde sydstatsfolk.

Siden blev han Ohio's guvernør i et par omgange, men det er svært at se det spændende her. Rigtig svært. Måske fordi brillerne trillede ind under sofaen.

[redigér] Præsidentvalget i 1876

Nå, nu bliver det sjovt. Hayes havde ry for at være ubestikkelig, hvilket nok var meget godt, for præsident Grant havde støvsuget[4] Washington for bestikkelsespenge. Folket krævede forandring. Så i november 1876 valgte de demokraten Samuel Tilden til præsident med 250.000 overskydende stemmer ud af 8½ mio. mulige.

Rudderfort2.jpg

[redigér] Men hov? Hvorfor er Tilden ikke med i fortegnelsen over amerikanske præsidenter?

Det skyldes valgresultaterne i Florida[5], Louisiana, South Carolina - disse stater var i øvrigt stadig besat efter bogklubskrigen - og Oregon. Her var der mistanke om lidt valgfusk, bare fordi en 17-1800 afdøde havde afgivet deres stemme[6].

Så, for at en af de vanærede kandidater kunne vinde præsidentvalget, måtte han skrabe 185 valgmandsstemmer sammen. Tilden havde 184 stemmer, Rudderfort havde 165. Så var der de 20 stemmer, som de fire slyngelstater nævnt ovenfor havde i baghånden - De ville blive afgørende.

Man nedsatte så en kommission bestående af 7 demokrater og 7 republikanere. Formanden var en upartisk spilopmand fra dommerstanden. Men upsedasse, den ærede formand var netop blevet valgt til senatet for republikanerne. Han blev fluks skiftet ud med en anden dommer[7], så han kvit og upartisk kunne træffe sit valg.

Det endte med, at Rudderfort blev tildelt de 20 valgmandsstemmer med dommerstemmerne 8-7. Det var ikke en beslutning, der blev særlig populær i den mere end almindeligt brede befolkning: Hvis bare én af disse valgmandsstemmer var blevet givet til Tilden, havde han fået tjansen i det ovale værelse og kunnet have kysset alle de babyer han ville.

Der skulle kysses noget røv og indgås nogle kompromisser, hvis den nye regering ikke skulle falde, før den overhovedet var kommet op at stå. På et lille beskidt hotel i Washington indgik de politiske ludere ledere et kompromis, der sikrede arbejdsro i 4 år:

  • Nordstaterne ville trække sine tropper ud af de besatte sydstater og genoprette de normale forhold
  • Mindst 1 sydstatsmand skulle have en ministerpost
  • Den hemmelige ingrediens i fru Lucys hjemmebagte pie skulle hviskes i øret på en senator fra en stat, hvis begyndelsesbogstav var S.

[redigér] Præsidentindsættelsen

For at undgå pinlige episoder ved indsættelsen den 4. marts 1877, aflagde Rudderfort præsidenteden i Det Røde Værelse inde i Det Hvide Hus. Her kunne han i ro og mag undgå de rådne æg, brosten og uhumske gloser, som skuffede demokrater havde tiltænkt ham. Dagen derpå aflagde han eden igen - denne gang offentligt, for nu var de tudende demokrater og feminister gået hjem.

[redigér] Præsidentperioden

Den nye præsident slog hårdt ned på offentligt ansatte, der modtog en æske chokolade til jul og anden bestikkelse. Blandt dem, han sparkede ud for at "rydde op", var den senere præsident Arthur, der var under anklage for at have lånt et hæfteplaster, da han skar sig på en grimmer papkasse under udøvelsen af sit virke som toldchef.

Senere, da jernbanearbejderne gik i strejke og nægtede at overholde køreplanen på kystbanen, sendte præsidenten hæren i hovedet på de strejkende. 70 jernbanearbejdere blev skudt, men desværre uden at kystbanen dog blev mere præcis af den grund.

Ellers morede han sig med lidt fredsmægling i Sydamerika og nogle dybe tanker om en Panama Kanal, der dog ikke blev til noget, før Theodore Roosevelts tid. Og så indførte han positiv særbehandling til de sorte, så de kunne blive præsidenter, hvis ellers de ikke blev lynchet inden. Og tillod kvindelige advokater adgang til højesteret - dog kun i de traditionelle damespørgsmål: Tøjfarver, boligindretning og valg af tapet.

Rudderfort søgte ikke genvalg i 1880, ihukommende sin store forgænger, Aberham Linkåls ord:

30px-Cquote1 svg.png Man kan narre nogen noget af tiden, men man kan ikke narre alle altid - eller det... 30px-Cquote2 svg.png
Aberham Linkål

I stedet trak han sig tilbage i god ro og orden og nøjedes med en loppetjans i bestyrelsen for Ohio's Universitet for langskæggede ekspræsidenter, OUFLE.

[redigér] Død og bortgang

Den gamle ged ekspræsident døde af et hjerteslag i Sandusky den 17. januar 1893. Hans sidste ord var:

30px-Cquote1 svg.png Nu skal jeg genforenes med min kone. Pis! Pis, pis, pis! 30px-Cquote2 svg.png
De sidste ord

Han blev begravet uden at være kommet til bevidsthed.

[redigér] Det med småt

  1. Pengevask, chat på telegrafen med mindreårige og blodskam med fætter Sardis.
  2. Sydstatsbogklubben hvor bøgerne leveres af slaver, når de ikke plukker bomuld.
  3. Det var dog ikke Hayes der udtalte de senere så berømte ord: "I'm so lonely in my saddle, because my horse is dead."
  4. En metode Hoover senere fik æren for
  5. Åh, valgresultater i Florida. Bush i år 2000. Det var tider!
  6. Det var ikke så meget det, at de afdøde havde stemt, der fik landets stemmefuskerkomité i omdrejninger. Det var mere det, at de havde stemt på en demokrat, selv om de sikkert meget hellere ville have stemt på en republikaner.
  7. Der tilfældigvis også var republikaner
Tjim-didi-dim-dididididi-da-daaa!HAIL TO THE CHIEF! Tjim-didi-dim-dididididi-da-daaa!
George Washington · John Adams · Thomas Jefferson · James Madison · James Monroe · John Quincy Adams · Andrew Jackson · Martin Van Buren · William Henry Harrison · John Tyler · James K. Polk · Zachary Taylor · Millard Fillmore · Franklin Pierce · James Buchanan · Abraham Lincoln · Andrew Johnson · U.S. Grant · Rutherford B. Hayes · James Garfield · Chester Arthur · Grover Cleveland · Benjamin Harrison · Grover Cleveland · William McKinley · Theodore Roosevelt · William H. Taft · Woodrow Wilson · Warren Harding · Calvin Coolidge · Herbert Hoover · Franklin D. Roosevelt · Harry S. Truman · Dwight D. Eisenhower · John F. Kennedy · Lyndon B. Johnson · Richard Nixon · Gerald Ford · Jimmy Carter · Ronald Reagan · George H. W. Bush · Bill Clinton · George W. Bush · Barack Obama · Donald Trump
Personlige værktøjer
Andre sprog