Russisk

Russisk (kyrillisk: Pycckий (men udtales ikke sådan)) er det sprog som nu tales mest i Rusland. Det minder meget om de sprog i landene omkring, men det er altså ikke det samme.

[redigér] Historie

Betegnelsen russisk nævnes første gang omkring år 765, da en flok svenske studenter på en ordentlig druktur sejler ned af de vestrussiske floder og når til Kiev i det, de senere opkaldt efter den skæbnesvangre tur. Disse (for deres folkefærd ganske typiskt) berusede, hooliganistiske studenter erstattede med magt det indfødte sprog med deres personlige vrøvlesprog, overtog al magten i området og begyndte derefter at lege helle for... med de omkringliggende stammer op igennem det 2. årtusind efter Kristus.

[redigér] Opbygning

Selve sproget minder i sin opbygning om det kunstige sprog Esperanto. Det består af en masse forskellige ord fra mange forskellige sprog, hvilket giver sproget en mulighed for udtryksvariation, der ikke er mange andre forundt. Eksempelvis har sproget mere end 50 ord for alle afskygninger af Vodka, 10 ord for fæsse og 12 ord for slåskamp.

[redigér] Betydning i kulturen

Med en sådan sproggave i baggagen kunne russerne umuligt gøre andet end blive ekspansionister, og det gjorde de da også.

I vore dage er russerne kendt som dem der siger Æbæ, det gider vi bare ikke, nå! til alt USA kommer op med. Og for at levere mail-order brides til det vestlige marked.

Personlige værktøjer