Runer

Runer

Modsat hvad de fleste tror, er Glavendrupstenen på Fyn ikke en mindesten. Det er en fødselsdagsinvitation. Rundsendt med det førkongelige danske postvæsen. Portoen var lav, men strafportoen var grusom.

Airstone

Her ses en ekspress luftpostlevering. Det vides ikke om modtageren var hjemme

Runer er vikingetidens skrift opfundet af Hugleik eller måske af en anden dansk konge.

Skriften består typisk af streger sat sammen på tilfældig måde, da runerne blev hugget i sten. Altså en pendant til romertallene. Runerne afløste de ellers så populære hulemalerier, som uanset de sagde mere end M runer, var ret umulige at flytte rundt på. Lidt som mobiltelefonen, der afløser fastnettelefonen, på trods af meget dårligere lyd.

Runerne blev aldrig for alvor udbredt, hverken i tid eller omfang, da det var noget bøvlet og tidskrævende at skrive. Dette er en af hovedårsagerne til at vi ikke ved så meget om vikingerne. Faktisk var der stor utilfredshed med runerne hos alle lige fra postvæsenet til lille Ansgar, der gerne ville skrive et kærestebrev til Hilda uden at læreren opdagede det. Og ve den, der først opdagede stavefejlen ved anden gennemlæsning.

Alle var derfor glade da stenografien blev opfundet.

[redigér] Andre runer

[redigér] Fakta

  • Vejsten blev brugt som bilag for kørselsfradrag
  • Rune betyder egentlig måske "hemmelighed", på langt de fleste sten er budskaberne derfor skrevet med usynlige ridser. De kan komme til syne hvis man slagter en jomfru ved fuldmåne, og parterer hendes lever. Derefter hælder man citronsaft og sukkerkrymmel ud over runerne
  • Runesten blev tit varmet over en sagte ild og benyttet til ristning af helleflynder.
  • Runer bliver også brugt i spillet: League Of Legends til at snyde og hacke andre profiler.
Personlige værktøjer