Rugbrød

"Efter fluesvamp er dette min favoritspise!"

~ Leif den Lykkelige

Rugbrød udtales: [u-BØ]

Rugbrød er det største og mest vellykkede hemmelige våben i Verdenshistorien. Våbnet blev opfundet af danerne, der blot ejede et lille lavlandet landområde, efter at de havde mistet det meste, der var noget værd til sine naboer, og nu egentlig helst bare ville være i fred.

Fjenden kom dog til stadighed myldrende, og noget måtte gøres, hvorfor de skarpeste hjerner lagde hovederne i blød sammen med nogle rugkerner, og kom op med den geniale idé: "Rugbrøddet". Brøddet var så trist og fugtigt at kun indbyggerne i Dannevang ville kunne lide det, og alle andre ville efter en kortere og længere årrække blive skræmt væk igen.

Under 2. Verdenskrig var det dog lige ved at gå galt, da landet blev besat af tysken, som blandt andre bisarre ting har en forkærlighed for ting, der ikke smager godt og pølser. Tysken kastedes sig således frådende over rugbrøddet, og det var først da en genial filétmester i Sønderjylland kom på dén idé at forstyrre tyskens altdominerende ordenssans ved at blande pølse og rugbrød til det såkaldte "smørrebrød" , at tysken skyndsomt tog flugten sydover igen. I taknemmelighed herover blev rugbrøddet i sin enkelthed, og smørrebrødet i særdeleshed udnævnt til Danmarks nationalspise.

Personlige værktøjer