Rosin

Rosiner er små rynkede tørrede frugter, og må pga. smittefare kun avles i Republikken Falster. Smagen kan bedst beskrives som en blanding mellem malt og skovbund. Rosinen er et uhyre vitaminrige, og benyttes derfor ofte som tilbehør til bl.a. bagværk, glögg, pølser og smedevirksomheder. De bør opbevares mørkt, fugtigt, og helst uden for børns rækkevidde (ellers kan det hurtigt gå meget galt!).

Rosinen fås idag både i håndkøb og på recept, men forventes at blive udsolgt i løbet af de næste par år, grundet den udbredte rosinkultur.

[redigér] Rosinens historie

I mange år mente man at rosinen var et relativt nyt fænomen, men nyere tids studier har dog vist at rosiner altid har eksisteret, særligt i underbevidstheden. Det lader imidlertidigt til at det var den svenske greve Gustav Pjyt, der første gang stødte på rosinen i 1877 under sin daglige spadsertur i haven, da han pludselig indså at han havde støvlerne fulde at rosiner. Det udviklede sig gradvist til at langt og pinligt misbrug, der kom til udtryk som tynd mave, sorte tænder og sure opstød. Man besluttede derfor at boykotte rosinen i de fleste husholdninger, indtil roen atter havde sænket sig.

I 1901 blev rosinen fundet frem igen, og blev i mange år benyttet som et fysisk afstraffelsesmiddel rundt omkring på landets tekniske skoler. Dette blev igen bragt til ophør ved kartoffelkuren for noget tid siden.

[redigér] Plagen

I de senere år er rosinen også dukket frem som pop-up vinduer foran især mindre personbiler, og har gentagne gange skabt lange køer på Køge Bugt motorvejen i Storkøbenhavn. Løsningen på dette problem er endnu ikke fundet, men det forventes at blive neddæmpet med hjælpepakken til næste år.

Personlige værktøjer