Risengrød

"Hold dig væk!"

~ Nissen på loftet

Risengrød

Risengrøden efter nissen havde været på besøg

Risengrød er en ypperlig spise der kun kan fremstilles rigtigt ved første fuldmåne efter jævndøgn. Desuden er det en af de eneste retter, som lugter af fugtige testikler. Den oprindelige opskrift er sagnsomspunden og menes at ligge begravet sammen med Maria Magdelene. En mere brugervenlig variation ligger på siden risengrød. Mange har også misforstået det at nisser kan lide denne spise. Det kan de faktisk ikke. Sidste år døde omkring 10 nisser af forgiftning, og 20 nisser døde af forstoppelse, da de følte sig forpligtede til at holde liv i rygterne. Det menes at folk, der stadig tror på nisser, har rotter på loftet.

I gamle dage hvor man kunne finde en mandel i risengrøden, udløste dette en mandelgave. Da de fleste altid glemte at købe mandler, at få puttet den i eller blot at lægge een tilside inden der hakkes mandler til Ris á la Mande, er mandelgaven nu erstattet af et utal gavetyper, der så også giver den fordel at flere kan forlade julemiddagen med en gave.

De nye typer gaver kan være legoklodsgaven, smølfegaven, hvidløgsfedsgaven, knapgaven, ludobrikgaven, risgaven, møtrikgaven og kaktusgaven. Hvor de andre gavers indhold kan variere efter humør og pengepung, er sidstnævnte gave altid et håndspejl og en pincet.

Personlige værktøjer