Retskrivningsordbogen

Retskrivningsordbogen (altid i bestemt ental, da der kun er én rigtig af slagsen. Det er dog ikke forkert at sige en retskrivningsordbog, men det er ikke korrekt; det korrekte officielle navn) for Dansk Sprognævns hidtil eneste værk, der prøver at holde orden i den danske retskrivning i det danske sprog, er Retskrivningsordbogen.

Sms
Hvis du er så vild med SMS, så bliv ved med det
Hvis du ikke har lagt mærke til det hylder vi her på sitet de haarderske principper om retsstavning, flid, skråskrift og kryds og bolle.
Bemærk!
  • Efter punktum skrives med stort.
  • Kommaer må godt bruges.
  • Lol er ikke dansk.
  • Der er ikke stavekontrol (endnu)

  • [redigér] Indhold

    Den starter med nogle forord, og så kommer indledningen. Derefter står der alle de danske ord på rad og række. Men ikke hvad de betyder, undtagen i sjældne tilfælde. Derefter står ændringerne i opført i ordbogen siden den sidste gang; altså de brutalt myrdede ord, eller ord, bare med en anden stavemåde. Og til sidst kommer afsnittet med Retskrivningsregler, hvor bogen slutter med ordet jappedukke-jappedukke, hvad det så end har noget med noget som helst at gøre.

    [redigér] Anderledes beskeder

    Der foregår en masse specielle ting i Retskrivningsordbogen, fra personlighedsspaltning til skjulte beskeder.

    [redigér] Samtale med sig selv

    Her har Retskrivningsordbogen muligvis været på indkøb og opdager noget ved den købte stol:

    30px-Cquote1 svg
    Jeg købte kun én stol (dvs. ikke to stole).
    Den slags er jo værst for én selv.
    Én er for lille, og én er for stor.
    Han var én af de bedste på holdet.
    30px-Cquote2 svg
    § 5. (1)

    Det her er svært at tyde, især når der bliver sagt, der kun blev købt én stol, men der alligevel er én for lille og én for stor, men det kan være nogle dele fra et stol-samlesæt, der ikke passede med resten, og det derfor var et problem der ikke blev købt 2 stole. Holdet kan muligvis være synonym for alle delene tilsammen, den samlede stol. Det må derfor betyde, at der var en forkert størrelse på en eller to meget vigtige dele, og at retskrivningsordbogen ikke havde købt et ekstra samlesæt med en brugbar del, og at den eneste der havde det forfærdeligt med det, var den selv, og det betyder, at jeg virkelig har spildt din tid.

    [redigér] Manglende neutralitet

    Nu har Retskrivningsordbogen prøvet at liste en sanger ind i en liste over betydningsfulde væsener:

    30px-Cquote1 svg
    Gud, Vorherre (el. Vor Herre), Herren, Faderen, Skaberen, Sønnen, Menneskesønnen, Helligånden, Jomfru Maria, Den Hellige Jomfru, Madonna, Sankt Peter, Allah, Buddha, Djævelen, Satan, Fanden, Apollon, Venus, Freja, Odin, Fenrisulven, Midgårdsormen.
    30px-Cquote2 svg
    § 12. (3)

    Vi har ingen anelse, om der kan være tale om sponsorater, men fordi det var en liste med religiøse og mytologiske skikkelser, kan vi konkludere, at Retskrivningsordbogen er en nørd taber ukristen stor fan, som dyrker hende hele døgnet.

    Personlige værktøjer