FANDOM

Radiotegneserien redigér

Kulturelt var begrebet radiotegneserie elsket allerede af Parthianerne, som gik så langt som til at konstruere et strøm agregat[1]. Ideen var at det skulle være grundlaget for at drive den radio[2], som ville være nødvendig for at bringe Radiotegneserien fra skrøne til realitet.

Popularitet redigér

Det kommercielle gennembrud lod vente på sig da Marconi som bekendt ikke er født i Irak og han derfor ikke var bekendt med vigtigheden af at få radioen i luften. Så da radioen kom frem var tegneserien et todimensionalt værk på papir. Det var selvsagt ikke fremmende for konceptet trods gode forsøg som f.eks 'Gyldenspjæt' og 'Knold og Tot'.

Børneradio redigér

VareneArne

Arne - en ægte tegneseriehelt.

Fra barnlige sjæle og fulde folk. I et velsignet øjeblik slap Wikke og Rasmussen gennem censuren i Gyngemosen og i 1984 kunne den måbende befolkning følge det vel nok længst ventede Radioindslag, langt overgået af fyrværkeri ventesangen "Yellow submarine" på Rådhuspladsen i 1973.

Serien hed 'Pas på varerne Arne, en radiotegneserie' og er idag et af Danmarks fremmeste kandidater til Unescos verdenskulturarvsliste.

Gråzoner redigér

Det er en almindeligt forekommende fejlvurdering at Radio showet 'Rita's Jul'[3], skulle være en radiotegneserie. Dette er ikke sandt trods de åbenlyse kvaliteter i blandt andet gengivelsen af lyden af kvaste chokolade-frøer, noget der ellers normalt vil kræve tegneserie prosa. Rita's Jul er en rigtig bog uden billeder. Men anerkendelsen gives dog alligevel da der er tale om lydbilleder hvorfor dette af Gunner Villes hovedværker, alligevel altid frenhæves af radiotegneseriekendere.

Småting i genrenredigér

  1. Det såkaldte Baghdad batteri.
  2. Og den radiostation.
  3. Af og med lyd effekter af Gunner Ville