Flatulens

Omdirigeret fra Prut

"En rektal mave-tarm-relateret propulsiv emission af 37 grader varme svovlbrinteforbindelser, ofte med tilhørende aerosol-effekt og en lyd, som fra en ejakulerende klapmyds i ekstase"

~ Forsker om den resulterende fartvind, når nordatlantiske sæler anvender propulsion til at fjerne overfladespændingen

The Biggest Fart Light Ever (High Quality!) Dare you not to laugh!

På Youtube-videoen her til højre ses den unge Bille Augusts autodidakte gendigtning af en berømt scene fra Ingmar Bergmans film "Fanny og Alexander" hjemme på drengeværelset i Brede

711px

Stuppea flamma crepitu

Flatulens er det fænomen at tarmgas forlader tarmen, med eller uden ildelugt. Dette er en elegant måde at omtale prutter eller tarmluft på, det lyder jo straks meget bedre at sige flatulens end at sige fims, prut eller fis.

Flatulens opstod første gang dengang Eva var blevet lokket til at være frugtplukker af Fanden, og hun tvang lokkede derpå Adam til at spise frugt, grøntsager og andre vederstyggeligheder, hvilket gav ham luft i maven.

[redigér] Flatulensforskningen flopper

Man ved ikke, hvorfor flatulens opstår, for ingen forskere ønsker at være associeret med emnet, men der er helt sikkert tale om hidtil uudforskede biologiske reaktioner, eller også er flatulens et tegn fra Gud om, at man er evigt forbandet?

[redigér] Men hov, hvor kommer lyden fra?

Grunden til at tarmluft er lidt odiøst er fordi at folks røvbalder er glimrende resonansmembraner til at sætte luften i svingninger. Fra anus til atmosfæren møder tarmluften kun liden modstand - den samme modstand, du oplever, når du prøver at tørre dig i røven efter endt eskrementering. Samtidig er ringmusklen med til at forme lydens karakter og resonans. På den måde er der ingen prutter som er ens.
I nogle hjem, især på landet, er det socialt acceptabelt at slippe en vind, da man alligevel ikke kan lugte forskel.

[redigér] Hvad kan man gøre for at modvirke flatulens?

Den ildelugt, der ofte følges med flatulens, kan modvirkes ved hjælp af retroaktive dufte. For eksempel kan røg fra brændende traktordæk røgelsespinde gøre meget for at skjule lugten af lort forbedre luftkvaliteten i et flatulenspræget rum.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer