Poesi

"Poesiee er saadan een deilig Maade, at gebærde sig paa. Meen at meistre det belanges, at man ere meget Viis og god til at vocabulere eet floth nutidigt Sprog, og det er tajkket dicce Genier, at jeg eer en gencial og viis Poet, hviss vellskrevne og lærigge Vjærker dee unge Danskere i Dagens Danmark elskjer høyt."

~ H.C. Andersen om poesi

Poesi er et sprog som italienerne bruger, når de skal fortælle, at de vil i krig. Poesi lyder meget mærkeligt, og kan faktisk ikke udtales; men heldigvis er der nogle sprogforskere (også kaldet digtere), som har oversat det til almindeligt dansk.

Når sproget poesi bliver oversat, fremstår det ofte som såkaldte "digte". Der er to kendte begreber i digte. Disse er strofer og vers. En strofe er blot oversætterens (forfatterens, digterens) navn, og et vers er det årstal, som det blev oversat i. Hvis man er rigtig nørdet, kan man også beskæftige sig med følgende begreber: jamber, trokæer, daktylos'er og anapæster.[1]

[redigér] Streaming subconscious flow

[redigér] Herunder følger et eksempel på, hvad der sker, når en ikke-digter forsøger sig med fri association

  • Femten vitser sagde engang, at de fleste fugle på bjergenes fødder, skulle møde skyerne i de fire verdenshave og dets brusende flammer af stål og bomuld.[2]

  • Kender damen den ældste af de otte dværge, som rejser på flade matroser i det dybblå ocean af palmer og sten?[3]

  • Vennen i det fjerde element af tyskerJan, viste en ekstraordinær eksistens af rosernes flade bær og mel. Kun en entré af fimsede hvalrosser, kan bringe mig tilbage fra drømmen om søvn med en drøm om mere søvn.[4]

[redigér] Berømte digtere

[redigér] Se også

[redigér] Gendigtede fodnoter

  1. Det er faktisk rigtigt. Slå det selv op, fjols
  2. Vi sagde engang,
    at de fleste fugle sover ved bjergenes fødder.
    og skyerne mødes i de fire verdenshaves skum og brus,
    men flammerne forbliver af stål og silke
  3. Hun kendte den ældste af dværgene
    Og otte matroser begav sig over
    Det bølgefyldte dybblå Ocean
    Et sted mellem palmer og klipper
  4. Det fjerde element var unisont fladt
    Kun eksistensen af roser, bær og drømme
    Bragte mig tilbage, og jeg gjorde min entré:
    Tyskland er drømmen om en søvn i en drøm
Personlige værktøjer