Pirat

Pirat

Pirater har ofte store problemer med at færdes blandt almindelige, landlevende mennesker og aflægge deres piratvaner

"Splitte mine bramsejl Tintin, så forklar mig dog hvad der foregår, din lodne blymatros!"

~ Kaptajn Haddock om hvordan man er en ægte pirat

En pirat er en erhvervsdrivende, som bedriver sit professionelle virke udenom fagforeninger og andre arbejdsmarkedsorganisationer. Ofte er der tale om sort eller direkte ulovligt arbejde, såsom fx alfonseri, babysitning, bestyrelsesarbejde i en bank, børnelokkeri, lejemord, pirattaxikørsel, prositution, sørøveri eller trolling af præsidentkandidaters Facebook-konti op til et valg.

[redigér] Før

En pirat var før i tiden en person, der havde et arbejde, som bestod i at sejle rundtverdenshavene og stjæle andre sejlendes ejendele samt skibene, som de andre sejlende sejlede i.[1] Når piraten så havde skibe nok, kunne den finde på at gå i land ved piratbugten og bytte skibene til et særligt skattekort, som de lokale havde stjålet fra nogle døde pirater, som havde gravet deres sørøvers katte ned på andre øer.[2]

[redigér] Nu

Der findes stadig rigtige sø-pirater, men de er sjældne. Skibskapring koster også livs-tid. Det forklarer muligvis, hvorfor der sjældent bliver kapret nogle lystyachter her i Danmark, eller bare gamle udtjente færger som Frederik IX.

Efter filmtrilogierne Pirates Of the Caribbean har pirateriet fået en opblomstring, især blandt børn, somaliere og barnlige sjæle.

Desuden har selve ordet pirat været udsat for pirateri. Ordet er nemlig blevet hugget, så det nu endvidere betyder at være på tværs af samfundet.

Selv blandt borgerlige konservative politiske ledere kan der forekomme akut pirateri, hvis nogen truer med at sætte skatten op. Bendt Bendtsen er for eksempel en kendt skabs-pirat, der er imod, at andre piller ved skatten end ham, med mindre han er på alt-betalt bukkejagt i Polen med dansk erhvervslivs spidser.

[redigér] Pirateri har visse konsekvenser

Anti-Piracy Ad from The IT Crowd00:50

Anti-Piracy Ad from The IT Crowd

Her er en film med en moderne pirat, der ikke anerkender samfundets skrevne og uskrevne regler. Han overholder heller ikke lov om offentlige nødtørftsforrettelser:
Nu må politi-enken så finde noget andet at bruge som urne til mandens aske. Som sagt har pirateri konsekvenser.

[redigér] πrateriske fodnoter

  1. De havde dog stærk konkurrence fra de rivaliserende sørøvere
  2. Årets gang på en øde ø, Gyldendal 2011
Personlige værktøjer