Pest

300px-Pestsyge Toggenburgbibeln 1411

Her ses to liggende pestbærere

"Sikken pest vi har haft nu i nat. Oja, oja, o"

~ Johnny Reimar

Pesten (af italiensk Pesto) var, uden sammenligning, den største gadget man kunne erhverve sig i middelalderen. Dillen bredte sig fra Afrika i 1300-tallet (deraf "den sorte død") og da den i 1349 nåede til Skandinavien, var den næsten lige så populær som iPod. På trods af at kolera også var på banen samtidigt og folk derfor havde svært ved at vælge, var der rigtig mange der fik pesten, om ikke andet så fik de en kopi af andre. Rigtig mange var så glade for den at de havde den resten af deres liv og skyndte sig at uddele endnu flere kopier til især venner og familie.

[redigér] Oprindelse

Kontrafaktiske teorier peger dog på at en samling mongoler østpå, kunne have taget den med sig fra den store pestival i Gobiørkenen, som (set med datidens øjne) var en uudtømmelig inspiration til nye påfund.

Nutidens forskere beskylder rotter, lus og Månen for viderebringelsen af smitten, men også kropskontakt som "high five" og diverse former for (intim) massage bærer sin andel i projektet.

[redigér] Historie

[redigér] Istid

Faktisk er der mange der tror at udtrykket 'lige børn leger bedst' handler om hvordan man skal lege med ligemænd, men udtrykket stammer faktisk fra 2. kridttid, hvor det dengang hed 'lig af børn leger pest'. dog blev det under reformationen forbudt af diverse adelsmænd at have pest, hvorefter udtrykket blev omskrevet. Dette blev opdaget af en snu huleboer).

[redigér] Middelalder

At skille sig ud fra mængden var yderst vigtigt i middelalderen og måske var det det, der gjorde pest populært blandt dens tilhængere - med pest kunne man nu personalisere sig og udtrykke fysisk individualitet. Ulykkeligt nok blev pesten overeksponeret og endte med at ca. 2/3 af befolkningen døde af overdosis. Enhver tidligere beskyldning om dødelig overdosis på grund af overforbrug af Pesto, blev samtidig opgivet, da pestudvalget døde.

[redigér] Renæssance

Efter middelalderen havde man set, hvordan pest har sat sit aftryk på kulturen. F.eks. var det på Shakespeares tid en pendant til nutidens peace out og god vind, hvilket ses i den berømte frase fra Romeo og Julie: "Må pesten ramme begge jeres huse".

[redigér] Mellemkrigstid

I denne tid (der aldrig har eksisteret) blomstrede pesten op igen og udtryk som "Nu skal jeg til privat-pest og I er ikke inviterede" og "Sikke en pestlig stemning" blev populære igen.

[redigér] Efterkrigstiden

I efterkrigstiden var pest et næsten ukendt begreb, da de fleste tidligere var døde af andre grunde. Det var både af krudt og kugler, granater og atombomber, som alle havde gjort et stort indhug i verdens befolkning. Kun i neutrale lande som Sverige hærgede pesten stadig, men det opdagede de færreste, da pesten her viste sig som svinepest, skægpest og i Sydsverige som pest på tungen, hvilket ikke betød andet end at de talte som om de havde en kartoffel i munden, som de forgæves forsøgte at spytte ud. Dette er i øvrigt den eneste afart af pest, som er arveligt og som Bornholm kun med nød og næppe undgik.

[redigér] Pest anno 2007

Siden da har kloge hoveder prøvet at skabe lignende produkter, hvilket bl.a. har resulteret i det sociale eksperiment, Gnags. Men med den viden vi har i dag, kan man bekæmpe retrodillen med ligelig dosis ethanol, mørklægningsgardiner og bunkere.

Personlige værktøjer