Pagehår

Pagehår (engelsk: Pageboy) er et udtryk man bruger om en persons hår, når det er ufattelig nydeligt klippet. Pagehåret blev første gang opfundet i 1920'erne - sandsynligvis i New York - under en jazz-festival. Eftersigende var det fordi folk var så forbandede glade for deres sorte bowlerhatte, at de ikke ville tage dem af når de skulle klippes. Derfor klippede frisøren blot håret til, så det passede rundt om hatten. Men da børskrakket ramte, havde folk ikke længere råd til at beholde deres bowlerhatte, og således mistede pagehåret hurtigt sin charme.

[redigér] Renæssancer

I 1960'erne prøvede The Beatles så at genføde moden. Det gjorde de da så også, eftersom alle mennesker lige pludselig blev sygelige besatte af at ligne 4 englændere fra Liverpool. Efter 10 års trance vågnede folk dog op igen, og undrede sig derefter over, hvorfor de dog gjorde det.

Men ak! Der skulle ikke gå mange år førend pagehåret skulle tilbage i damebladene. I 1970'erne oplevede pagehåret således endnu en renæssance. Denne gang var det ikke bowlerhatte som prygede folkets hoveder. Nej, det var derimod kasserroller som de sjove folk havde taget på hovedet, og klippede deres hår herefter. Det gav som regel nogle sjove billeder, eftersom de fleste lod deres hestehale være uberørt.

I moderne tid har især den danske tv-lus, Pernille Rosendahl, forsøgt at gøre pagehår moderne igen. Indtil videre er det ikke lykkedes hende, til stor morskabet for pøblen.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer