Overvågning

Kamera1.gif
Kamera2.gif

Overvågning er, når nogen holder øje med en. Det kan være direkte, eller via et eller andet[1] elektronik som fx et videokamera.

I vore dage foregår overvågning alle steder. Du skal faktisk være heldig/kedelig, hvis du kun bliver overvåget af et enkelt kamera ad gangen.

Du tror måske ikke, at du bliver overvåget hjemme i stuen, eller når du sidder i bilen?[2] Hvad siger den empatiske stemme til dig?

30px-Cquote1 svg.png Du lytter til radio 100 fm 30px-Cquote2 svg.png
radioovervågningen

... Og hvor tror du liiiiige at de ved det fra?

[redigér] De eksistentielle aspekter ved overvågning

Overvågning er et emblematisk kendetegn ved de primater, vi befinder os iblandt som race og specie. Nærmest alle dyr er iagttagende og nysgerrige, og vi overvåger konstant hinanden, i en intelligent iagttagen, der kan lære os nye måder at snyde os frem i rækken. Dette koncept er, selvfølgelig, yderst basalt: men det er dette koncept, der skabte kriserne fra tulipankrakket til dot.com og finanskrisen '08. Men vi ved jo godt, at al elektronisk kommunikation er tilgængelig, på den ene eller den anden måde. Enhver gentleman, og enhver god forbryder - være det imod moralske eller etiske regler - vil forstå at udvise rettidig diskretion, og derfor undlade at efterlade dna eller elektroniske fingeraftryk. Hvor svært kan det være at tænke sig om?[3]

[redigér] Debatten i 2221½ om NSA, Google og andre uddøde firmaer

Her i år 2221, hvor Spademanns Leksikon har verdensherredømmet, er det selvfølgelig morsomt at betragte, hvorledes EU konfliktede med CSEU og MSCA. FN blev til Fantasy Fair og Al-Quaeda blev til et modekoncept. Engang var Hitler, Napoleon og Bush skældsord, i dag er det irrelevant. Vi skal bare se kronprinsens børn i det nye 3D-reality-show fredag aften ...

[redigér] Undervågne blistnoter

  1. Jvfr. Gary Larsons 'Duckophobia': The fear that somewhere nearby in a tall building a duck may be watching you
  2. Selvfølgelig gør du det. Sluk bilen. Sluk fonen. Sluk din pacemaker og høreapparatet. Nu kan du i fred.
  3. Jeg har - bevidst - undladt at tage stilling til dette skisma i denne sammenhæng. Men at sende dronefly ud og dræbe mennesker - også de 'onde' - er fejt og digtalt og ikke-menneskeligt
Personlige værktøjer