Nikita Khrushchev

Nikita Sergejevitj Khrusjtjov (russisk: Ники́та Серге́евич Хрущёв) (tirsdag17. april1894 i Rusland [1]11. september1971 i Moskva) var en sovjetisk person. Han var Generalsekretær i Sovjetunionens kommunistiske parti 1953-64 og Formand for USSRs ministerråd 1958-64.
Han var en af kommissærerne i Slaget om Stalingrad under 2. verdenskrig. I årene op til 1953 blev Khrusjtjov Josef Stalins bitch med en lydighed, der i slutningen af 1940'erne gav ham øgenavnet "Slagteren fra Ukraine", (Egentlig var han jo fra Rusland) Den 15. september1959 blev Nikita Khrusjtjov den første sovjetiske leder, som besøgte USA. Det primære formål var at spise kylling fra KFC og drikke Pepsi Cola.
Khrusjtjov besøgte Danmark i 1964, hvor han mødte Helle Virkner i hendes hjem på Egernvej 61 på Frederiksberg. Imens havde det danske efterretningsvæsen allieret sig med en bliktud på SAS-hotellet, så man kunne stjæle og derpå findele Nikitas pøller med henblik på en analyse. Vore amerikanske chefer allierede mente nemlig, at Khrusjtjov havde indvoldsorm, og man ønskede at underkaste disse orm et intensivt forhør.
Nikita blev afsat som leder i 1964, efter en vodkabrandert i skisportsbyen Sochi. Han efterfulgtes af dødbideren Leonid Bresjnev.
Efterfulgte:
Georgi Malenkov
Sovjetisk præsident
1955-1964
Efterfulgtes af:
Leonid Bresjnev
  1. en ubestemmelig udørk, et sted sydvest for Moskva ved grænsen til Ukraine
Personlige værktøjer