Niels Bohr

"Jeg har ladet mig fortælle, at det virker alligevel"

~ Gunnar Rhea om en hestesko på Bohrs sommerhus

"Hann lærrte mig sjandeligt at ælske boombjen"

~ H.C. Andersen om Niels Bohrs opfindelser

NielsBohr

Niels Bohr var ved siden af sit liv ved tavlen en meget brugt fotomodel i datidens magasiner

Niels Henrik David Bohr blev født i København onsdag d. 7. oktober 1885 og døde ved et utroligt tilfælde på det præcis samme sted søndag d. 18. november 1962. Han blev kendt for sin forskning i atomer, hvis resultater er alt for indviklede til at forklare her, men dog kan det siges, at den skaffede os nogle meget seje ting, såsom atombomben og brintbomben. Denne blev senere hen, omkring nytår, kendt i mange familiehuse verden over som bohr-bomben.

[redigér] Kold Bohr-fusion

Det var dog langt fra Bohrs eneste opfindelse, idet manden nærmest svømmede over med gode idéer. Således var han den første, der indenfor selskabslivet introducerede bohr-damen, der sørgede for at gøre herremiddagene mindre voldelige og mere gemytlige. Samtidigt sørgede han også for rammerne omkring festerne ved at opfinde spisebohr'et, og det store kolde bohr. En anden af hans opfindelser, Kvanteteorien, blev dog aldrig særligt populær på parnasset.
Det var hans yngre broder Harald Bohrs fortrinlige evner inden for fodboldspillet, der gav navn til udtrykket bohrdans. Niels Bohr blev dog så fortørnet over broderens indblanding i hans selskabelige opfindelser, at han i en periode viste broderen sin kolde skulder, hvorfor broderen kaldte ham Den Store Kolde Bohr. Blandt den mere jævne befolkning går denne periode i Bohr-familiens historie under navnet Bohrkrigen.

Takket være et glas Bohrvand lykkedes det dog at genforene brødrene igen, og de gik fluks i gang med et fælles projekt om et hurtigt transportmiddel i bytrafikken, også kendt som den bohrede knallert.

Personlige værktøjer
Andre sprog