Muhammedtegningerne

Mute1

Kongen af Mualim

Mute2

Silkevind af Al-Amhara

Mute3

Min Kone af Ibn Fadhlan

"Sandeligen Kunst existererer Kuns som det Skrevnee Orde!"

~ H.C. Andersen om Muhammedtegningerne

Muhammedtegningerne (Arabisk: خلافة قرطب ) er en samling på ca. 458 tegninger af forskellige dyr, hvoraf selve samlingen er opkaldt efter kunstnergruppens indstifter. Samlingen er udført i perioden 1431-1434 e.kr., af en kunstnergruppe bosat i den syriske hovedstad, Damascus.

[redigér] Historie

I takt med den muslimske verdens kulturelle og videnskabelige opblomstring efter korstogene, blev flere og flere håndværkere ansat til at udsmykke møbler og bygninger i meget omfattende mønstre og ornamentikker. En lokal syrisk klædehandler ved navn Abd Muhammed Al-Malik besluttede sig for at kunstnerisk skønhed bør være tilgængelig for almindelige mennesker, og dannede derfor en kunstnergruppe med navnet أمير قرطبة (Dansk: Kunstens Sønner), hvortil 14 andre mænd tilknyttede sig indenfor få måneder.

[redigér] Samlingen

Samlingen består ikke af noget som helst andet end dyr der alle er tegnet i profil, med rigelige korancitater smurt udover kroppen, som jo er skik for ornamentik på de kanter. Den eneste tegning der skiller sig bare lidt ud fra de andre, er den der hedder "Ko med mælk", der regnes for en prototype på det senere meget berømte logo til "Den Leende Ko". Samlingen er bevaret i sin helhed, og står p.t. udstillet i Irans Nationalmuseum i Teheran, i afdelingen for "Anti-vestlig, og dermed pæn, kunst". Syrien fører p.t. en repatrieringssag[1] ved FN's domstole for at få Muhammedtegningerne udleveret.[2]

Samlingen som helhed er vurderet til 100.000.000 kr, eller 70.000.000 Jydske Dollars.

[redigér] Se også

[redigér] Noter

  1. Det betyder tilbagelevering, din pjalt!
  2. Pga. interne stridigheder går det dog skidt.
Personlige værktøjer