Metode

"Alting med metode"

~ Videnskabsmanden

Metode er en mere besværlig måde at sige måde på, men metode betyder det samme som måde. Hvis man vil vade yderligere i det, kan man også kalde metode for en fremgangsmåde.[1]

[redigér] Videnskabelig metode

Metoder er noget, videnskaben går meget højt op i. En videnskabelig afhandling bliver simpelthen dumpet, hvis metoden for afhandlingen ikke er oplyst i selvsamme afhandling. Det er faktisk lidt underligt, at metoden skal skrives i afhandlingen, for den opmærksomme læser vil jo bemærke metoden undervejs i sin læsning af afhandlingen.[2]

I forretningsverdenen anvender man ikke ordet metode, men bruger i stedet det lidt smartere lydende ord strategi, der har praktisk talt samme betydning.

[redigér] Uvidenskablig metode

På grund af det videnskabelige paradigmes succesfulde fremmarch, er behovet for uvidenskabelig metode opstået. Et forskningsprojekt vil typisk se sådan ud:

  1. Først afgrænses projektet.
  2. Så undersøger man det, som ikke er omfattet af afgrænsningen.
  3. Da det jo sikkert tager sin tid, ændrer man problemformulering løbende undervejs, så den passer til en konklusion, som kan gavne projektmedlemmernes karriere.
  4. Når man har nået en konklusion, sikrer man, at ingen dokumenter er tilgængelige for offentligheden eller andre snydeskafter.
  5. Så sørger man for at komme i Go' Morgen Danmark og taler om alt muligt andet, på nær projektets konklusion, som jo altid er perfekt.
  6. Så sørger man for at rage diverse gæsteprofessorater til sig, i tilfælde af, at man alligevel skulle blive beskyldt for uvederhæftighed.

Metoden er i dag mindst lige så anvendt som videnskabelig metode, og aktørerne er som regel mere fantasifulde og farverige i deres evne til at forplumre den sandeste sande virkelighed. Et godt eksempel er Milena Penkowa.

[redigér] Metodiske fodnoter

  1. Også kaldet den empiriske model
  2. Beskriv problemet. beskriv mulige løsninger for problemet. Løs problemet!
Personlige værktøjer