Metastabile bundne tilstande for tyngdefelter

Sortehuller

Videnskabelig korrekt illustration, foretaget af Stephen Hawking.

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Metastabile bundne tilstande for tyngdefelter.

Metastabile bundne tilstande for tyngdefelter[1] er et løsningsforslag, som ham nørd fysik-spasseren Stephen Hawking[2] har fundet på, fordi han savner opmærksomhed fra omverdenen. I en kort artikel på kun 311 sider argumenterer han for, at hændelseshorisonten i sorte huller ikke findes - altså undtagen som en tilsyneladende horisont for en begrænset temporal udveksling af kvanter i en ur-suppe af superstrenge. Sorte huller er i virkeligheden metastabile bundne tilstande for tyngdefelter, skriver Hawking, som heller ikke selv ved, hvad han mener med det. Men han synes selv, at det lyder ret hip og street.[3]

[redigér] Hvad er konsekvensen af det så?

Hvis Stewie-spasseren har ret, vil materiale (fx dig), der falder ind i et sort hul, derforet eller andet tidspunkt blive udsendt igen i et parallelt univers.

[redigér] Hvad betyder det?

Det betyder, at informationen, som forsvinder væk ind i et sort hul, for altid er bevaret. Men da udsendelsen af energi og partikler vil være entanglet (sammenfiltret), så er det lige så svært at få noget ud af denne information, som det er at forudsige vejret eller din mor flere end nogle få dage ud i fremtiden, slutter Hawkie-hybriden sin artikel.

[redigér] Blandede reaktioner

Alabaster Crumgreen fra University of Snowshoes i Canada, som er fysiker med speciale i sorte huller, siger til Naturstyrelsen, at Hawkings argumenter tilsyneladende virker fornuftige, men tilføjer, at manden er rablende sindssyg og lider af Alzheimer's syndrom. Den tilsyneladende hændelseshorisont, som Hawking nævner, vil helt sikkert føre til samme paradoks som en 'ægte' hændelseshorisont. Dette problem kan dog elimineres, hvis man spiser en smule Bose-Einstein kondensat før turen gennem det sorte hul og så udfylder et spørgeskema bagefter.

[4]

[redigér] Metastabile fundne afstande for fodnoter

  1. lær det udenad! Det vil altid være sejt at kunne slynge den slags ud af ærmet
  2. Jeps, ham der den savlende knoglebunke i kørestolen med stavepladen og den metalliske stemme
  3. og det har han jo lidt ret i ...
  4. Vi skal bruge din intelligenskvotient til noget hjernevask
Personlige værktøjer