FANDOM

" Belief is the death of intelligence"

~ Monty Python om Ruth Evensen

Kendte Mensanere
Mascha vang 310

Mascha Vang

Gydalarsen

Gyda Larsen

Finn+Nørrbygaard

Finn Nørbygaard

Mensa er kendt som Danmarks største kontaktbureau for utilpassede elementer i den privilegerede ende af IQ-skalaen.
Mænd og kvinder, som synes, at det traditionelle kurmageri er for overfladisk, kommer til Mensas fester, som er yderst populære fordi parringen foregår efter et logisk princip hvori der indgår over 150 parametre.[1]

Mensa har ingen udadvendte aktiviteter. Man kan ikke stemme på dem til valget. Det er hemmeligt, hvem som er medlem.[2] Til gengæld er det let at sige, hvem som ikke er medlem.

Testene redigér

En typisk Mensa-test består af en masse tabeller, hvor man skal gætte, hvilken figur, der skal være i den sidste celle.[3]

Eksempel 1redigér

D S B
S A S
L S ?

Eksempel 2redigér

?

Festerne redigér

Mensas mange fester adskiller sig fra normale danske ølballer ved, at man først får den metodiske parring overstået. Derefter sidder mensanerne sammen og ser på lysbilleder med geometriske mønstre i to timer. Så spilles der skak, professorterning, poker og l'hombre.
Så starter discjockeyen (Han hedder selvfølgelig DJ Platon). Der bliver spillet Kraftwerk, Einstürzende Neubauten, The Residents, Laurie Anderson og polyfonisk jazz.
Mensanerne gnider deres febrile kroppe intuitivt[4] mod hinanden, da den manglende rytmesans er kronisk over hele linjen.

Hvis den metodiske parring har været vellykket, går parret ind i et rum, hvor de kan sidde i lang tid og udveksle tanker og ideer sammen (evt. suppleret med en god koger til at løsne neuronerne[5] lidt).
I visse tilfældes udformes en "Kontrakt om svangerskab", så der også kan komme nye små mensanere til verden i fremtiden. I kontrakten står også, hvordan undfangelsen af den lille ny skal foregå: Ved gammeldags samleje eller pipette.

Sidney Lees IQ redigér

Mensa

Ovenstående annonce for Greenpeace Mensa var en central del af den test, som Sidney klarede flot

Et af Mensas første reklamestunts var da Sidney Lee gik og pralede med sin høje IQ, og påstod at han var medlem af Mensa. Det førte til at Mensas formand bød på en kop kaffe og en IQ-test.
Efter møjsommeligt at have svaret på alle spørgsmålene, viste det sig, at Sidney havde en IQ på 666, så nu er man i fremtiden tvunget til at Sidney er med til de i forvejen bizarre fester. Det var da ikke specielt intelligent?!

Intelligente fodnoter redigér

  1. Ingen af disse parametre taler til din fordel
  2. Jeg blev optaget engang, men da jeg havde fået tilsendt medlemskortet, var jeg sgu da ikke så dum at betale kontingentet
  3. Hint: Det er altid den næstsidste figur. Sig det ikke videre, for så bliver Mensa overfyldt
  4. Hvordan fanden kan man det?
  5. Neuroner er små ting, som sidder i hjernen