Maosutter

Maosutter

Maosutter kunne kun fås op til størrelse 40, da Mao havde bestemt at folk skulle have fødderne snørret sammen hvis de var større.

Maosutter var noget som først overbeviste maoister gik med når de reciterede digte af "Den store søvngænger" Senere blev det et modefænomen da importen af kinesisk legetøj havde toppet og man var nødt til at finde på en kulturrevolution i fodhøjde. Og som så meget andet skete det at man fra dag til dag pludselig gik rundt i Maos fodspor.

[redigér] Beskrivelse

Først tog man alle planteresterne fra risplanten og flettede det til et tyndt tov. Derefter lagde man tovet i lag uden på hinanden og syede dem sammen så man havde en sål. Overdelen, som regel i blå var hurtigt syet på i hånden af kvindelige rødgardister og vupti - man havde en maosut.

[redigér] Adidas eller Tibet-slippers

Maosutterne er desværre også grunden til at Kina i mange år ikke havde store løbere eller fodboldhold, da den bevidst tilsidesætter alle ortopædiske principper, og derfor var bedst egnet til Tai-chi og til nød bordtennis.

Efter at Vesttysklands forbundskansler Willy Brandt havde besøgt Mao selv, blev polit-bureauet underrettet om at det nu var tilladt at importere et begrænset antal adidas-sko, men det blev ikke den store succes da ingen i Kina vidste hvordan man snørrede snørrebånd.

[redigér] Maosutterne blev til fodformede sko

Desværre skete det uundgåelige. Skotøjsfabrikken Ecco fik i Danmark succes med sine fodformede sko med høj svang. De skabte samtidig "det fodformede Danmark" og som alt andet som heller ikke flyttede sig ud af stedet, kom der en lugt af sure tæer.

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Maosutter.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer