Ma10

En Ma10 er en sjælden muteret art af en Kapivar. Kapivaren er verdens største gnaver, og er i finere kredse bedre kendt som flodsvinet. En Ma10 adskiller sig fra den oprindelige art ved at have længere ører, og ved at være god til at hikke. Kapivaen kommer fra Sydamerika, hvor den lever i skovområder nær floder og sumpe, men vil man møde en Ma10 er chancerne større ved Lunderskov mose i Trondheim.

[redigér] Betydningen af navnet Ma10

Det bør være åbentlyst for enhver, at et navn ikke kommer af sig selv, men altid som følge af logiske slutninger. Tænkt blot på Anders And, Mickey Mouse og Sorte Per. Derfor er det naturligvis også tilfældet med navnet Ma10, der også er sammensat af to begreber.

Ma er symbol for det noget ukendte, om end meget brugbare, grundstof der på latinsk lyder navnet : Matrixilium (Jævnfør med det danske ord Abekat). Dets egenskaber er bedst kendt i kredse af sorte munke, og skulle eftersigende blive brugt til rensning af piber. Tallet 10 indikerer Kapivarens samlede antal af fingre og tæer divideret med 2.

[redigér] Udseende og egenskaber

Kapivaren og mutant arten Ma10 ligner hinanden til forveksling, og med mindre man har sorte briller på, kan det være svært at se forskel. Foruden at Ma10, ligesom Kapivaren, kan blive under vandet i op til 5 minutter, og på samme måde som flodhesten løbe på bunden, har den også udviklet en snu teknik til at gemme sig rigtig godt. Ydermere har denne særprægede mutant tillært sig evnen til at kunne svømme, uden den sædvanlige brug af svømmefødder og tampax.

Personlige værktøjer