Lykkehjulet

Lykkehjulet var et populært tv-program der cirkulerede rundt på TV 2s sendeflade fra 1988 til 2001. Programmet dejede sig om at indsamle konsonanter, købe vokaler og gætte ord uden samtidig at blive helt rundtosset.

[redigér] Historie

Lykkehjulet blev skuret sammen i 1988 som et spin-off af det amerikanske Wheel of Fortune, og det danske program kom hurtigt til at centere sig omkring værten, Bengt Burg, som var en sand rotationens mester. Flere forsøg på at sende af ham ud af cirkulation mislykkede fuldstændigt. Derfor fik Lykkehjulet stort set lov til at køre udforstyrret rundt i de samme baner i gennem mange sæsoner, til stor gælde for folk der nægtede at indse at 1980'erne for længst var slut.

I 2001 sæsonen rullede TV 2 derfor den helt store opgradering ud. De reducerede antallet af farver, Bent blev erstattet med ham den smarte fra handelsskolen og fyldte soundtracket op med techno. De unge var bare i mellemtiden blevet mere interesseret i trekanter og firkanter end i cirkler. 2001 sæsonen kørte derfor hurtigt fast i en ond cirkel, og endte med at blive den nedadgående spiral, der sendte Lykkehjulet ud af kredsløb for evigt.

Personlige værktøjer