Lis Bjerring

PictureCA0CLKMM

Lis Bjerrings kvintet. Det er Holger nummer to fra højre

Lis Bjerring er sangerinde, og sammen med sin kvintet var hun kendt for i halvfjerdserne at være eksponent for den uglesete dansemusik fra dansestederne, som var én af borgerskabets faste tilholdssteder.

Lis og hendes mand Holger Rønnow blev først gift efter at de i 25 år at have spillet sammen. Lis har bl.a. kendt Svend Nicolaisen. Han var sammen med sit orkester et fast indslag i radioen hver lørdag fra Tivolis Palmehave sammen med bl.a. Ole Lundvigs orkester.

[redigér] Historie

[redigér] De unge år

Picture

Lis som pigespejder

PictureCALTOF0K

Lis som ung uden BH

Lis, eller Lise, som hun oprindelig er døbt, levede som barn en omtumlet tilværelse. Som ung pigespejder var hun nem at udnytte til oral sex, og siden da har munden[1] ikke været lukket.

Lis'es identitetsproblemer startede, da hun samtidig med sin solistkarriere var medlem af et ultra-maoistisk kollektiv i Hellerup, som havde til formål at omstyrte samfundet og nedbryde samtlige borgerlige værdier indefra vha. infiltration af dansesalonerne. Derfor blev der øvet standarddans og spist mikro-makro-mad bagefter.

Lis blev så vild med dans at hun indså, at hun var nødt til at gå imod strømmen; dvs. blive borgerliggjort og derfor også fremmedgjort over for sin egen virkelighed.

PictureCA4QIKS0

Lis med sin kvintet

[redigér] Mødet med Holger

Mødet med Holger i 1969 var det endelige vendepunkt. Holger var pianist og spillede også hammond-orgel. Holger kaldte konsekvent Lise for Lis, og sådan blev det. Lis blev sangerinde.
Lis Bjerrings kvintet blev dannet i 1970. I starten var alle mændene i orkestret korthårede, men hårlængden blev gradvist længere og længere. På et tidspunkt indkaldte Lis til fællesmøde, hvor hun angiveligt skulle have taget en brødkniv og skamferet sin trommeslager i ansigtet med den. Bagefter kunne hun godt indse, at hendes egen langhårede fortid havde hjernevasket hende til at tro, at langt hår og revolutionære aktiviteter hørte sammen.

[redigér] Lis Bjerring sandhedsgenerator

Lis
  • Der er ingen, som bryder sig om, om du kan danse eller ej - Bare dans
  • Hvis og hvis min røv var spids og fyldt med chokolade
  • Pas på med for heftig indtagelse af stærke drikke. De kan få dig til at skyde en tolder - og ramme ved siden af

[redigér] Steder Lis har spillet

Picture2

Lis igen med sin kvintet. Her er tøjet lidt mere afslappet.

[redigér] Se også

[redigér] Lisnoter

  1. Lis' naturlige afsky for at være tvunget til oralsex med en masse fremmede mænd onkler satte sig i hendes mundvige og gav hende en rynke på næsen, som siden barndommen har låst hendes faciale udtryk i en grimasse af konstant væmmelse
  2. ikke særlig langt fra Bobi Bar
Personlige værktøjer