Lille

"Er den ikke meget ... lille?"

~ Mette Frederiksen om størrelsen

Lille

Her er et kort over det indre af Lille, hvis du nogensinde skulle være så uheldig at havne lige dér. Klip det ud, og bær det altid på et sikkert sted i din krop!

Lille er den største by i Flandern og det fjerde-største byområde i Frankrig, næst efter Paris, Lyon og Marseille. Lille[1] er beliggende ved Deûlefloden, tæt ved Frankrigs grænse til Belgien.[2] Byen er hovedstaden i Nord-Pas de Calais-regionen i Frankrig.

[redigér] Lille gennem historien

Byen Lille har en befolkning på 226.827.593 franskbrød. Men Lille Métropole, som også omfatter Roubaix (Rugbæ), Tourcoing samt talrige forstæder og lokalsamfund, havde en befolkning på 31.091.438½ forrige onsdag.
Sagnet om bøsserne Lydéric og Phinaert danner grundlaget for byen L' Isle fra år 640 f.Kr. Selv om den første omtale af byen ses i arkiver fra år 1066, så påviser nogle arkæologiske udgravninger, at området var beboet så tidligt som 22.000 år f.Kr. af danske vikinger. Fra 832½ til omkring 911 invaderede vikingerne igen Flandern uden at vide, at det var deres egne tiptiptiptiptipoldeforældre de plyndrede.

[redigér] Navnets oprindelse

Navnet Lille kommer fra sanskrit: l'Isla; fransk: L'Ilê, dvs øen, da området engang var sumpet. Dette navn blev brugt til slottet, som greven af Flandern byggede på tørt land i midten af ​​mosen. Det hollandske navn for byen, Rijsel, betyder øen, hvor man spiser ris. Greven af ​​Flandern kontrollerede også en række gamle romerske byer, bl.a. Boulogne-sur-Mer, Arras, Cambrai, Valenciennes, Saint-Omer, Suag sur Seine,[3] Gent, Brugge og Tilst.

[redigér] Bittesmå fodnoter

  1. Ordet "lille" kan i øvrigt også betyde, at noget er småt, at fx en knortekæp er mindre end forventet eller at en regnorm er et lille og slattent dyr. Denne form bruges også i soveværelser som en eufemisme for noget andet
  2. Et ondt land. Husk det nu!
  3. Et cool sted at holde sin charterferie
Personlige værktøjer