Kvadratroden af -1

"Roden til alt negativt? Det må være Paven!"

~ Fanden om \sqrt{-1}

"Jeg vidste, at der var noget, jeg havde glemt! Jeg skulle aldrig have taget fri på den syvende dag."

~ Gud om \sqrt{-1}

Jornfodbold

Asger Jorn brugte samme tankegang, da han udtænkte fodboldvarianten hvor dey var sværere at holde på bolden. Til gengæld skulle hver spiller afgøre hvilket mål det var mest lukrativt at prøve at score i.

Kvadratroden af -1, eller bare \sqrt{-1}, kan ikke lade sig gøre i klassisk matematik. Der findes ikke noget tal ganget med sig selv, som ikke på en eller anden måde ender med at være et positivt tal.

Men hov, hvem har bestemt der kun skal være positive og negative tal? Når der er nogen, som har bestemt, at minus gange minus giver plus, og plus gange plus giver plus, måtte det da også være muligt at opfinde et fortegn, som er defineret ved <fortegn>x gange <fortegn> x giver - x.

[redigér] Løsningen

[redigér] Det tre-fasede talsystem

Opfindelsen af det tre-fasede tal system vakte stor opstandelse, og det nye fortegn ¤ blev introduceret på Harvard i 1952. Fortegnet var i første omgang tænkt som et pseudo-fortegn, da man ikke havde tænkt så langt at man var nødt til at opfinde nogle nye regnearter, hvis et regnestykke skulle have et resultat med fortegnet ¤.

[redigér] Plutifikation

Blevet introduceret ved et tilfælde af den svenske børnebogsforfatter Astrid Lindgren i "Pippi Långstrump"(1953). Pippi gjorde nar af Tommy og Annika, der ville have hende i skole. Alligevel skete det forunderlige, at Pippi løste problemet om regning i et trefaset talsystem.

[redigér] Regneregler i plutifikation

  • 5 - 6 = ¤1
  • ¤5 - ¤6 = -11
  • -5 - -6 = 1

  • -2 * -2 = 4
  • 2 * 2 = ¤4
  • ¤2 * ¤2 = -4

Derfor er kvadratroden af -4 lig med ¤2

Q.E.D.[1]

[redigér] Se også

[redigér] De små hæmorroider (De små irriterende ting i enden)

  1. Quinder er dejlige
Personlige værktøjer