Klasse

Klasse

Et klasseeksempel på en klasse

Klassekampen

Bliv klogere på klassekampen

At have klasse (ordet klasseendelig ikke forveksles med ordet klase) betyder at have stil. Mængden af stil man får tildelt er dog omvendt proportionalt med mængden af klasse, man har.

Går man således i 1. klasse, har man så godt som ingen stil, men vælter sig bare rundt i mudder dag og nat. Til gengæld får man tildelt de fornemste pladser i toget.

Omvendt er det, hvis man går i 9. klasse, hvor man både kan stave sit eget navn og binde sine egne sko, medens man bliver degraderet til en godsvogn, overlæsset med roer, hvis man skulle finde på at begive sig med toget.

Efter folkeskolen ophører man med at have klasse, med mindre man begiver sig ind på en ungdomsuddannelse, eller endda videregående uddannelse, hvor man så starter nederst i hierarkiet igen. Enkelte kan ikke leve uden den luksus det giver at have klasse, hvorfor de vælger at blive evighedsstudenter. For at komme ud af systemet, skal man bestå en eksamen (også kaldet klasselotteriet).

Rejsende hos SAS på 1. klasse vil meget nødigt flyttes til 2. klasse, mens folk, der skal med DSB, er fuldstændigt ligeglade, hvis toget bare kommer.

Personlige værktøjer