FANDOM

"Kiwier er rige på fibre, så indtagelse af kiwier kan sænke kolesteroltallet og dermed mindske risikoen for hjernetilfælde"

~ Milena om at bruge små fugle som kosttilskud

Kiwinatomy

På grafikken herover kan du se, hvordan en kiwi skal udskæres

Kiwier (Apterygidae) er en familie af lækre vingeløse strudsefugle med én slægt og fem velsmagende afarter:

Kiwier er - på grund af deres uhensigtsmæssige kropsbygning - henvist til et liv i skovbunden, hvor de primært lever af tørrede abrikoser, bortkomne børn, orme, insekter og rodfrugter. De lever kun i New Zealand og har affundet sig med et liv, hvor det ikke er nødvendigt at flyve, efter at de er blevet holdt nede af menneskerne gennem årtier. Hvis kiwier undslipper til naturen, bliver de forvandlet til altædende rovdyr, som er til fare for alt levende. New Zealand huser ingen større byttedyr i forvejen, når man ser bort fra maorierne og senere europæerne, bl.a. i form af rotter, hunde og katte. Disse rovdyr ædes i bredt omfang af de blodtørstige kiwier, så kiwierne må betragtes som en truende art, når nu de indslæbte rovdyr ikke evner at forsvare sig.

Andre betydninger af kiwierredigér

Kiwiernes historieredigér

Kiwi-arten opstod som en fejlslagen genmodifikation i det antikke Grækenland, hvor fuglene blev anvendt som suppeviske i mangel på bedre. I moderne tid er de blevet eksporteret til Kina, hvor entrepenante kinesiske videnskabsfolk har klonet dem, så de nu produceres i stor skala og eksporteres til især Japan, hvor de menes at have helbredende egenskaber.

Sovs (sauce) til kiwienredigér

Man grydesteger fem kg kiwi, og gryden skal koges af med friskkærnet økologisk piskefløde og evt. tilsættes lidt mere panda-bouillon. Lad sovsen indkoge til en passende karamelliseret konsistens. Smag til med sydesalt fra Læsø og habañero-chilipeber.