FANDOM

Potato
"Kartofler er verdens bedste spise om mandagen"
~ Gandhi om epilepsi

En kartoffel er et ødelæggende våben, ofte brugt til at frembringe tilstoppet næse på sin modstander. Kartoflen er, ifølge NATO, en af mange ulovlige håndholdte våben fra Legoland, men Lego afviser kategorisk alle anklager.

Andre mener dog, at kartoflen har en sammenhæng med visse terningelege, som f.eks, Ludo og 7-kabale. Det kan bekræftes af smølfen Gammelsmølf, som er blevet set op til flere gange med en kartoffel i hånden.

Kartofler er sunde redigér

Kartofler er den værste spise om tirsdagen, onsdagen, torsdagen, jondagen osv. De er specielt kendt for deres unikke kaffesmag og deres lugt af grøn pebermyntete.

Kartofler er noget af det mest sunde i Nordamerika, og de er også gode for dig, medmindre du bor (eller har boet) på en kartoffelfarm. Så er kartofler deciderede ulækre.

Kartofler stammer oprindeligt fra det nordjyske og tyske land kaldet Fyn. Nogle mener, at kartofler oprindeligt stammer fra den sydsvenske provins Samsø, men dette er bevist som usandt.

30px-Cquote1 svg Vi æder ikke noget, som har ligget i jorden i flere dage! 30px-Cquote2 svg
Kvinder som snakker om slankekure som selv er for fede om kartofler

Muligheder med dine kartofler redigér

Som kartoffelbonde, kan man tilberede en række økologiske retter som primært indeholder kartofler. Vi nævner i flæng:

  • Kartoffelmel
  • Kartoffelchips
  • Kartoffelsalat
  • Kartoffelsuppe
  • Kartoffelskimmel
  • Kartoffelmos
  • Kartoffelpizza
  • Kartoffelafføring
  • Kartoffelsovs
  • Kartoffelsved
  • Kartoffelskræller

Kartoffelsorterredigér

Der findes over 2000 sorter af kartofler, men i Danmark kalkulerer vi kun med 3 slags: Bagte kartofler, kogte kartofler og franske kartofler.

Se ogsåredigér