Kannibalisme

Menneskekød
En pakke morgenmad, der er specialfremstillet til kannibaler.

"Nej, tak. Jeg prøver at holde op."

~ Jimbo Wales om kannibalisme

Kannibalisme (fra spansk caníbal, opstået i forbindelse med den påståede kannibalisme blandt Carib-indianere), eller antropofagi (fra græsk anthropos "menneske" og phagein "at æde") betegner, at mennesker fortærer andre mennesker. I zoologi bruges kannibalisme om arter, som konsumerer andre af artens medlemmer. Neandertalere menes at have praktiseret kannibalisme på deres egen race.[1][2]

Blandt mennesker har det været praktiseret af forskellige grupper[3] I fortidens Europa,[4][5] Sydamerika,[6] New Zealand,[7] Nordamerika,[8] Salomonøerne,[9] Ny Kaledonien,[10] New Guinea,[11] og Fiji,[12] er dette sædvanligvis sket i ritualer, forbundet med stammekrig. Fiji var kendt som “Kannibal-øerne”. Beviser på kannibalisme er blevet fundet i Chaco Canyon (New Mexico) i ruinerne efter Anasazikulturen.

Kulturel kannibalisme er forskellig fra kannibalisme i ekstreme situationer såsom hungersnød.

Kannibalisme ses hovedsageligt i tre situationer:[12]

  • Rituel spisning af døde slægtninge eller stammemedlemmer, som på Ny Guinea (endokannibalisme).
  • Spisning af fjender, dræbt i krig (exokannibalisme).
  • Kannibalisme i forbindelse med nødsituationer. Som blandt hos skibbrudne eller:
  • Under belejringen af Leningrad under 2. verdenskrig, hvor der var kannibalisme blandt de belejrede russere
  • 1972 styrtede et fly ned i Andesbjergene med et hold rugbyspillere fra Uruguay. Nogle af dem overlevede flere måneder ved af spise de døde. Denne hændelse er senere beskrevet i bøger og film, blandt andet i bogen Alive

Rituel spisning af døde slægtninge i Ny Guineas højland er forklaret med, at det har været et nødvendigt protein-tilskud for landbrugscivilisationen, der ellers kun havde adgang til lav-protein-holdige afgrøder og små dyr såsom mus, edderkopper og frøer.[13] Korowai stammen i det sydøstlige Papua Ny Guinea menes at være den sidste kannibalstamme i verden.

Den dødelige hjernesygdom kuru (lattersyge) er i flere stammer spredt med fortæring af fjenders og slægtninges hjerner. Sygdommen kan sammenlignes med Creutzfeldt-Jakobs sygdom (kogalskab).

[redigér] Sange om kannibalisme

[redigér] Fodrester

  1. 1. fodnote
  2. 2. fodnote
  3. Kannibale hors d'oeuvres (eller tapas) kan bestå af kød fra indianere, eskimoer, turister, mennesker og lignende. Kannibalismemad spises især af sorthudede kannibaler, men er også populært i Kina med ris. Kødet spises almindeligvis stegt, grillet, pisket eller levende. Det kan også koges i den sorte gryde. En særlig delikatesse udgøres af kannibalkød, hvilket er perverst, da man jo så spiser menneskeædere.
  4. fx forrige onsdag
  5. eller mandag
  6. Nord for Antarktis
  7. Land of the fearsome Kiwi
  8. Også kendt som USA, Mexico og Canada
  9. Hvor Kong Salomons miner ligger
  10. Eller på fransk: Nouveau Ecosse
  11. Kannibalerne i New Guinea kan også finde på at spise edderkopper, hjerner, små børn og snot
  12. Herunder beskrives fem situationer
  13. Indsæt fodnote her
Personlige værktøjer