FANDOM

Ironman er lillebror til "Iron Fist" [1], men modsat sin storebror, der altid formåede at stille op til en rask kamp, så enten svømmede, løb eller cyklede Ironman væk fra problemerne, og er således overgået til at være en sølle parantes i tegneseriehistorien.

De tidlige årredigér

Ironfist

Storebror "Iron fist" (forrest), ejer hverken cykel eller svømmehue.

På et eller andet tidspunkt måtte Marvel Comics vel være ved at løbe tør for superhelte, og da datidens konceptudviklere var nået til, at alting som var godt enten skulle ende på "Man" eller "Woman", var mulighederne for at skabe nye helte i virkeligheden svært begrænsede.

Alle begyndelser af det sammensatte helte ord "-man" var afsat til anden side, og "Fatman" var allerede dengang udelukket som et koncept, der ville føre noget som helst godt med sig.
Hvad skulle man gøre? "Gold-", "Scat-", "Flamingo-"... Ingen af dem fængede ligesom, og derfor blev det til "Ironman".

30px-Cquote1 svg I am Ironman 30px-Cquote2 svg
Ozzy Osbourne når han er absolut stivest.

Ironman

Det sidst kendte billede af den originale Ironman

For at gøre det hele mere spændende, fandt serieforfatterne på, at Ironman skulle være det miljøbeviste modstykke til Batman, der som bekendt kører rundt i en svært forurenet by i sin kæmpe øse. Ironman måtte kun cykle, løbe eller svømme. Til gengæld tog det en fandens tid at komme frem til begivenhedernes centrum, og som følge af det, slog Ironman aldrig rigtig an som helt.

Endvidere var han iført et strygejerns-kostume, der så aldeles herrens ud.

Senere i tidenredigér

Det eneste sted hvor tegneserierne med Ironman blev læst, var på Hawaii. Her var der brug for at få strøget skjorter, og samtidig var der virkelig ikke andet at lave, end at svømme, løbe og køre på cykel.

Inspireret af denne tåbelige parentes i tegneseriehistorien, besluttede de lokale sig for at svømme til de var ved at drukne, cykle til deres ben var ved at falde af, og til sidst at løbe til deres ben var slidt ned til omkring knæene.
Som om at det ikke var helt tåbeligt nok, besluttede de sig for at kalde det "Ironman".

Og som om at det ikke var tåbeligt nok, så holder man i dag verdensmesterskab i det...

Noter om Ironmanredigér

  1. Ham fra "Kung-fu-magasinet" i 1970'erne.