Intelligent design

"Nu skal du se mit største mesterværk! Jeg kalder den "Herpes virusen"!"

~ Gud om Intelligent design

Intelligent design, forkortet ID eller kreationisme, lyder meget intelligent og videnskabeligt. Forkortelsen ID henleder også tanken på et ID-kort, og det lyder jo alt sammen meget fint, "intelligent" og sagligt.

Virkeligheden er dog en helt anden, Intelligent design er nemlig et morsomt påfund, skabt af religiøse mennesker uden uddannelse, som leger at de ved en masse. Intelligent design fungerer lidt for religiøse der vil bortforklare evolutionsteorien, som historien om storken fungere som en forklaring for børn om, hvor babyerne kommer fra.

[redigér] Intelligent design har en enkel forklaring på alt

30px-Cquote1 svg
...det var Gud som gjorde det.
30px-Cquote2 svg
den enkle forklaring på alt

Og det er jo i grunden smart, når man som religiøs stoler mere på en bøn mod sygdom og nød, end en recept fra lægen, vitaminer eller nødhjælpsarbejde. I intelligent design er det nemlig lidt ligesom når man snyder i spil, ingen regler man skal overholde, så længe man ikke bliver opdaget. Hver gang religiøse bliver konfronteret med en masse videnskabelige og saglige fakta, kan de derfor bortforklare alt med denne ene, simple regel.

Et kendt eksempel er, når videnskaben kan påvise at dinosauren var på jorden mange millioner af år før mennesket, og i øvrigt før Jorden overhovedet var blevet skabt ifølge biblen. Her forklares det jo bare med, at Gud har fået det til at se sådan ud, og at der naturligvis var dinoer på samme tid som Adam og Eva. Gud har bare lagt en masse knogler rundt omkring og fået dem til at se meget, meget gamle ud.

Det skal dog nævnes, at det kun er moderne i USA blandt kristne at trointelligent design; i Danmark går kristne nemlig ikke rigtigt op i, hvad der rent faktisk står i biblen, men i stedet går de op i, hvad der rent faktisk sker i virkeligheden. Det andet er jo også lidt fjollet, da biblen og bøger, som er fortalere for intelligent design, modsiger sig selv flere gange på hver side. Derudover kan vi gå ud fra forskellige "saglige facts" såsom følgende:
Alle kvinder er lavet ud af mænds ribben
Syndfloden skabte Grand Canyon
Sarah Palin har en teori, der siger, at dinosaurerne uddøde fordi de ikke kom med på Noahs Ark.

[redigér] Og nu: Et videnskabeligt eksperiment, foretaget af en tilhænger af intelligent design

Personlige værktøjer