Hotdog

Hotdog.jpg

Denne gravhund vil snart blive spist af en meget sulten kineser eller af prins Henrik

Hotdog (kinesisk: 热狗) er en vidt udbredt kinesisk spise.

[redigér] Tilblivelsen

I Kina spiser de, som de fleste ved, hunde, og da de normalt foretrækker disse varme, bliver det til retten "Varm hund".
I den tidligere britiske kronkoloni "Hong Kong" (ej at forveksle med "King Kong"), blev den varme hund hurtigt en yndet spise blandt englænderne (der spiser alt, bare det er i myntesovs; og hvis det ikke er i myntesovs, spiser de det, for at tage smagen af myntesovsen), hvor den derfor hurtigt fik navnet "Hot dog", eller hotdog for os nationaliteter, der afskyr ikke-sammensatte-ord.

[redigér] Udbredelsen

Retten spredte sig fra Hong Kong hurtigt til resten af verden, hvilket hovedsageligt skyldtes, at det kinesiske ord for "velbekomme" på de fleste andre sprog bliver opfattet som "Spise her eller have med hjem?".

I Danmark opstod der dog et ramaskrig blandt Foreningen for dyrenes beskyttelse, da de godt kunne se, hvordan det ville gå med Grand Danois'en, hvis retten hotdog først blev rigtig populær, så de bevæbnede sig til tænderne med hundekiks og godbidder og fik således overbevist politikerne om, at dét da vel nok var en dårlig idé. Nogle af dem fik de endda trænet så godt i kommandoen "sit" at de sidder der endnu.

Man måtte altså finde et alternativ til hunden, og da "Foreningen for syntetiske pølsers beskyttelse" netop var gået til frokost, fik man kuppet den røde pølse ind i brødet, og hotdog'en, som vi kender den, var skabt!

[redigér] Se også

Personlige værktøjer