Harald Blåtand

Harald-Blåtand

Her ses en samtidig illustration af Harald Blåtand, der sidder nøgen i en tønde foran, hvad der menes at være en biskop eller lignende.

BluetoothPhone

Her ses Harald Blåtand

DanskRigs
30px-Cquote1 svg Se mor, jeg kan tale uden tandtråd 30px-Cquote2 svg
Harald

Harald "Blotteren" Blåtand var konge af Danmark, sandsynligvis fra 958 og indtil enten 955, 956 eller 957.

[redigér] Hvad betyder blåtand

Ja, hvad tror du? At Harald havde en blå tand, fordi tanden var død?

Næh. Udtrykket kom fra englænderne, som syntes han var så blå i huden (sikkert på grund at hans blå blod) at de kaldte ham Blue Tan. Med danskerne var ikke så gode til engelsk dengang, så det blev oversat helt forkert.

Helt i tråd med med misforståelsen om den senere dronning Margrethe Guletænder som i virkeligheden ikke havde gule tænder men altid blev set i fotografernes blitzlys.

[redigér] Liv på skrå plan

Harald Blåtand var ligesom sin fader, Gorm den Gamle, meget glad for runesten. Han rejste også en ny og meget større runesten lige ved siden af sin faders, kun for at være irriterende. Da Harald også var en fremskridtets mand, var runestenen desuden fuldstændig trådløs, og man kunne sende informationer til andre blot ved at rulle stenen hen over benene på dem.

Harald brugte meget af sit liv på at slås med tyskere og den slags, men han havde dog også tid til at hilse på forbipasserende. På et tidspunkt mødte han den kristne munk Poppo, der bar en brændende metalvante. De fleste ville nok bare have gået videre, men Harald stoppede op og blev så imponeret af munken, at han omgående lod sig kristne, så han også kunne gøre den slags. Harald pådrog sig derfor alvorlige brandsår og dræbte straks derefter Poppo. Men skaden var sket, og Harald besluttede sig for at gøre hele Danmark kristent, så ikke han skulle sidde helt alene og glo i kirken[1].

[redigér] Død og efterfølger

Ifølge Saxobank blev Harald dræbt af sin søn Svend Tveskæg[2], hvilket der dog er tvivl om. Harald blev måske dræbt på vikingeborgen Jomsborg, som man ikke ved om har eksisteret[3]. Saxo skriver også, at Svend både var grim, lugtede og havde vildt dårlig tøjsmag.

[redigér] Underruner

  1. Ja, dengang kunne der godt være mere end en i kirken ad gangen.
  2. og udtalte de senere så berømte ord: "Også du, min søn, Sveske" (Svends kælenavn)
  3. Puh, så er vi endelig tilbage til uvisheden igen
Personlige værktøjer
Andre sprog