Guitar

"Herren gi'r, Herren ta'r. - Herren er en guitar."

~ Jimi Hendrix

"Er der nogen, der har set min G-streng"

~ Tina Dickow

"..og ned i kassen er stukket en pind og oven på pinden ligger der sådan nogen metallange nogen."

~ Mogens om guitar

Jimi hendrix

Sådan spillede man på guitar i 1968

Guitaren blev ikke opfundet. Den første guitar var bare en lut, der var træt af evig og altid at være en lut. "Så er det slut med at være lut!", sagde den, og guitaren var med ét i hænderne på en meget ung Santana. Og beatmusikken var skabt. Hvad kom først? Hønen eller ægget? Guitaren eller beatmusikken? Disse filosofiske spørgsmål har holdt mangt en tænker vågen om natten. Det ene forudsætter det andet. Gensidig afhængighed er noget, der kan få panderynkerne frem hos selv den yngste baby.

[redigér] Etymologi

Guitar udtales jo gitar. Det er ellers ikke så tit, at "u" er stumt på dansk. Hemmeligheden er at ordet overhovedet ikke er dansk, men hindi. Den helt rigtige udtale er således Sjihiitarrhch, men dér kan den gennemsnitlige dansker endnu ikke være med, og vi holder os til det simplere gitar. Læg mærke til at udtalen af ordet automatisk lyder en anelse jysk. Det skyldes at det første parti guitarer blev krejlet til landet af en kræmmer fra Hjallerup. Han forsøgte i øvrigt at sælge musikinstrumentet som en æggedeler til strudseæg.

[redigér] Hvordan man spiller guitar

En guitar har seks strenge. Strengene er lavet af kattetarme. Det er meningen at du skal sætte fingrene på strengene med venstre hånd. Med højrehånden slår du strengene an. Så er spørgsmålet bare, hvad du skal slå an. En guitar er som regel stemt på en bestemt måde, standardtuningen fra tykkeste til tyndeste streng er: DADADA. Det vil sige, at hvis du slår de to første strenge an, efterfulgt af de to næste, og så slutter af med de to sidste strenge og et sidste anslag på A-strengen vil du få melodien "DADADAA!" hvilket ofte spilles af Bruce Springsteen. Hvis du hellere vil spille noget rigtigt, kan du give dig til at spille et par akkorder. Det er noget, som Lars Lilholt har opfundet. Her ser du hvordan man slår de mest grundlæggende akkorder an (håber du kan læse tabulatur!) - henholdsvis G, C og D:

A----2----1----x----
D----2----2----0----
A----2----3----x----
D----2----4----0----
A----6----1----x----
D----2----2----0----

Med disse tre akkorder kan du spille stort set alle sange, der har vundet Melodi Grand Prix Du kan også spille små melodier. Her har du melodilinjen til Mozarts 8. symfoni: A-------------------------------------------
D-------------------------------------------
A-------------------------------------------
D----------4--------------------------------
- Det var én af hans mere minimale synfonier. Ellers er det bare at gå i gang. Hvis det er for svært, så spil bas i stedet - der er kun fire strenge, og slipper du for at spille soloer!

[redigér] Varianter

[redigér] Se også

Personlige værktøjer