Grøn

"Grøn er vores hæk"

~ Mig om at det sgu ikke er våren eller nogen andres hæk. Det er min!

"Glem nuh icce at orangce er godt for oejet"

~ H.C. Andersen om hvorvidt han var farveblind

Green blackboard

[redigér] Beskrivelse

Grøn er en farve, der er opfundet af den verdenskendte dansker Lars Larsen. Den bruges ofte på reklame-billeder for Al-Qaeda, der leder efter 48-92 jomfruer (ingen er sikre på antallet) til deres reinkarnation. Grøn er i øvrigt også Naser Khaders yndlingsfarve.

[redigér] Det etymologiske aspekt

Grøn stammer fra indoeuropæisk, men har oprindelig rødder i latin og sanskrit. På tysk kender vi det som grün, og på fransk er det ordet vert, mens det hedder हरियोnepalesisk. Den intelligente læser vil nok allerede her forstå, at ordets etymologiske oprindelse fortaber sig i kridttidens tåger.

[redigér] Anvendelse som farve

Grøn bruges hyppigt i skolerne, da den skulle være beroligende på såvel elever som lærere.

[redigér] Grøn mad

Persille, timian og fygræs er alle krydderurter, der er grønne fra naturens side.

[redigér] Grønt snyd

Verden er bedragerisk, og det gælder også omkring det grønne i grønsager. En rødbede er jo for eksempel ikke spor grøn, bortset fra når en farveblind betrager den, men farveblindhed tæller ikke her. Rødbeden har derimod en farve, der tangerer mørk lilla med en snert af rødt i. Gule ærter afslører også straks sig selv som løgnagtige grønsager, men gul er jo også falskhedens farve.
Desuden har levnedsmiddelindustrien taget den grønne bølge til sig, så al mad sælges i dag i grønlige emballager, der skjuler de hyppige forekomster af mug.

Personlige værktøjer